20th March 2013, 01:51
|
Registered User
|
|
|
|
Paus Franciscus heeft de laatste dagen in mijn ogen al sterk bewezen dat hij zijn naam alle eer aan doet. Tenslotte was Franciscus van Assisi iemand die nederig leefde, en deze levensstijl zie je duidelijk terug bij Paus Franciscus. Zo komt hij meer onder het volk dan onze vorige paus, paus Benedictus XVI. Daarom gelijkt hij in mijn ogen meer op paus Johannes XIII. Aangezien hij ook een man was van het volk. Maar we mogen de klokken nog niet te vroeg luiden. Tenslotte is hij nog maar net ingehuldigd en begint zijn taak als paus nu pas!
Verder wil ik ook even teruggrijpen op iets wat Veronique heeft gezegd, namelijk dat het een oude paus is en hij hierdoor voor weinig/geen vernieuwingen zal zorgen. Persoonlijk denk ik dat dankzij de nederige afkomst van de paus, hij juist wel enkele vernieuwingen zal doorvoeren. Maar we moeten realistisch blijven. De kerk is een eeuwenoud orgaan waarvan sommige waarden en normen zo diep zijn ingeworteld dat ze niet veranderd kunnen worden. Zelfs al ben je de Paus. Het is vooral in mijn ogen belangrijk wat je voor de mensen doet als paus en niet wat de ideeën van de kerk zijn.
|