16th March 2013, 18:46
|
Registered User
|
|
|
|
UZ Gent opereert met robot
Ik schrok toch wel eventjes toen ik dit artikel las. Vandaar dat ik op zoek gegaan ben naar extra informatie over dit onderwerp, aangezien ik het toch een bizar idee vind. Volgens meerdere onderzoeken zijn er zowel voor- als nadelen verbonden aan het gebruik van robots in de operatiekamer. Laat ons beginnen met de voordelen. Er zou geen sprake meer zijn van littekens na een operatie, aangezien er geen gebruik wordt gemaakt van een chirurgenmes. Artsen zullen enkel gebruik maken van joysticks, wat ik me persoonlijk niet echt kan voorstellen. Een ander voordeel is dat robots zeer precieze bewegingen kunnen maken en op plekken kunnen komen die voor een chirurg soms moeilijk te bereiken zijn. Robots zullen dan ook vooral waardevol blijken bij kijkoperaties. Bij de 'ouderwetse' kijkoperatie in de buikholte maakt een chirurg drie à vier gaatjes in de buik waardoor littekens zullen ontstaan. Bij de 'vernieuwde' kijkoperatie maakt men slechts één gaatje in de navel. Hierdoor zal het litteken nagenoeg onzichtbaar zijn. Bovendien kunnen moderne beeldschermen door kleur zelfs onderscheid maken tussen zieke en gezonde weefsels.
Toch ben ik ervan overtuigd dat er wel enkele nadelen aan deze innovatieve manier van opereren verbonden zijn. Ik vermoed dat ervaren chirurgen niet staan te springen om deze nieuwe manier van werken - die meer lijkt op gamen dan op opereren - uit te proberen . Chirugen hebben erg zware en langdurige studies achter de rug. Uiteraard is de praktijk hierbij zeker zo belangrijk dan het theoretische gedeelte. Vandaar dat ik veronderstel dat chirurgen in zekere zin gefrustreerd zullen zijn bij het horen van dit nieuwsbericht. Chirurgen in opleiding zullen het nu misschien gemakkelijker hebben dan zij omdat er veel meer gebruik zal gemaakt worden van technologie dan eigen manueel handelen. De chirurgen die vandaag de dag worden opgeleid moeten zich dan ook grotendeels baseren op het kunnen besturen van chirurgische robots.
Ikzelf sta eigenlijk erg kritisch tegenover dit nieuwsbericht. Ik ben zeker pro vernieuwing, maar ik ben geen voorstander van robots in de operatiekamer. Akkoord, chirurgen zijn ook mensen die fouten kunnen maken. Maar toch denk ik dat robots - en zeker robots die nog volop in de experimenteerfase zitten - zeker zo veel kans hebben op het maken van fouten. Fouten die mensen misschien hun leven kunnen kosten. Misschien is een robot wel in staat om meer operaties op korte tijd af te werken, maar ik vind het verdacht dat ik op nog geen enkele nieuwssite iets gelezen heb van de mogelijke kostprijs. Nee, ik zou me niet op mijn gemak voelen moest er een robot in mijn lijf zitten te keuteren.
|