Enkele post bekijken
  #1  
Oud 14th March 2013, 12:33
j*smien.cavens j*smien.cavens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 111
19-jarige Antwerpenaar vecht mee in Syrië

Brian De Mulder (19) is één van de tientallen jongelingen uit de regio Antwerpen die naar Syrië zijn getrokken om te vechten tegen regime van Bashar al-Assad. Ze zijn geronseld door Sharia4Belgium. Zijn familie komt nu in verschillende kranten met het verhaal naar buiten.

Brian voetbalde tot zijn 14de bij Beerschot. Tot de club een paar jaar geleden de provinciale jeugdploegen stopzette en hij op zoek moest naar een andere club. "Wat buurjongens, moslims, ontfermden zich over hem. 'Vraag hulp aan Allah', zeiden ze hem meermaals", vertelt zijn moeder in Het Laatste Nieuws. Hij zou razendsnel veranderd zijn, aldus zijn zus. "Op vier of vijf maanden tijd sprak hij Arabisch. Hij leerde het lezen en schrijven, hij bekeerde zich tot de islam en bad 5 keer per dag tot Allah. Zijn school verwaarloosde hij en hij trok op met die mannen van Sharia4Belgium. Die kwamen hem 's ochtends thuis oppikken en brachten hem 's avonds terug."

Begin 2013 zei Brian dat hij 'klaar' was. Hij wilde naar Syrië, om er zijn 'broeders' te helpen. Op de nacht van 22 naar 23 januari is hij vertrokken. "Enkel zijn spaarcenten en reispas zijn verdwenen", zegt zijn moeder. Ook heel wat jongeren waar hij mee optrok zijn sindsdien spoorloos. Politiediensten vermoeden dat er momenteel zo'n 70 jongeren vanuit België naar Syrië getrokken zijn, de helft daarvan uit de kern en de aanhang van Sharia4Belgium.

Bron:
De Morgen, 14/03/2013

Eigen mening:
Het lijkt hier te gaan over een vorm van sekte. Natuurlijk kan ik hier geen objectieve mening over geven aangezien er te weinig details weergegeven zijn of geweten zijn. Maar iets wat toch wel redelijk belangrijk is, en wat niet vermeld staat is: Tegen wie vechten deze jongeren dan? Tegen het buitenland of tegen Syrië? Het is misschien vanzelfsprekend, maar voor mij is dit niet echt duidelijk. Ik zou denken dat ze samen met Syrië vechten tegen de invallers. Aan de andere hand noemen ze zich zelf Sharia4Belgium wat zou kunnen slagen op het vechten met België.
Dit is echter niet de kern van het artikel. De kern slaat hier op het feit dat deze jongen (in mijn ogen) soort van gebrainwasht is, geïndoctrineerd door deze beweging. Zoals ik al eerder heb vermeld, er zijn te weinig gegevens vrijgekomen over de reden van de actie van deze jongeman. Ik vind het ondanks dat toch verontrustend. Ik ben namelijk nooit echt fan geweest van sharia4belgium en kan me dus niet inbeelden dat deze Belg zich ineens bij deze beweging aansluit.
Met citaat antwoorden