Citaat:
Originally posted by Pieterjan
Je kent mijn standpunten hoogstwaarschijnlijk al Kenny van de eindeloze discussies tijdens godsdienst verleden jaar, doch hier nog maar eens een herhaling.
|
Blijft leuk, niet?
Citaat:
8< Meerdere onderzoeken hebben echter aangetoond dat er geen verband is tussen de doodstraf en het aantal ernstige misdaden dat gepleegd wordt. >8
|
Het gaat zelfs verder dan dat. Meerdere onderzoeken hebben al aangetoond dat er geen verband is tussen gevangenisstraf en het aantal misdaden dat wordt gepleegd. Is dat dan een argument tegen de doodstraf? En zoja, is het dan ook geen argument tegen het straffen van criminelen in het algemeen?
Soit, als je hard genoeg zoekt zal je misschien wel onderzoeken vinden die een verband vinden tussen misdaad en 'imprisonment'. Anderzijds zal je er ook vinden die dat verband weerleggen en zullen beweren dat criminaliteit meer gelinkt kan worden met economie en sociale toestand.
Citaat:
8< Dit is echter is strijd met een belangrijk rechtsbeginsel: straffen kunnen alleen betrekking hebben op misdrijven die zijn gepleegd, niet op misdrijven die nog gepleegd zouden kunnen worden. >8
|
Sterk... maar vergeet niet dat er een reden is waarom wij psychologen, psychiaters en sociologen raad vragen bij de veroordeling van een crimineel. Meer zelfs, met de uitleg die die experts geven, wordt daadwerkelijk rekening gehouden. Als een psycholoog zegt dat de persoon in kwestie "in staat is terug te moorden", dan mag je er gerust in zijn dat hij niet vroeg zal vrijkomen. En in dat geval heeft die persoon toch ook geen misdaad gepleegd?
Citaat:
Een derde argument is dat van het aloude 'oog om oog, tand om tand'. 8<
|
Soms verdient een persoon de zwaarst mogelijke straf. Er is een verschil tussen het wraak-principe en het terecht straffen van zware criminelen. Wel leuk om te noteren dat ik onlangs in Knack iets las over wraak. Meerbepaald over het _letterlijk_ fysische genot dat we hebben als we wraak kunnen nemen op iemand. Dat doch geheel terzijde.
'Oog om oog' is trouwens nog iets anders. Ik pleit er heus niet voor om kinderverkrachters te laten boeten door een soort tegen-verkrachtig te organiseren. Het gedacht alleen al...
En ja, mensen kunnen onterecht ter dood veroordeeld worden. Dan ligt de fout niet bij de doodstraf, maar bij de advocaten, jury of rechters. Mensen kunnen ook onterecht in de cel vliegen, dan gaan we toch ook niet de cellen afschaffen hoop ik?