Enkele post bekijken
Oud 7th October 2004, 23:02
Pieterjan's Avatar
Pieterjan Pieterjan is offline
------

Het is enorm moeilijk om te debatteren over dit soort onderwerpen vind ik. Ik kan telkens slechts dezelfde argumenten aanhalen. Mij spreken de argumenten TEGEN die straf meer aan dan de argumenten die er voor zijn. Het is dus eerder een persoonlijke kwestie dan een kwestie van kennis over de materie (zoals dat in politieke artikels wel is)

Je kent mijn standpunten hoogstwaarschijnlijk al Kenny van de eindeloze discussies tijdens godsdienst verleden jaar, doch hier nog maar eens een herhaling.

Een veelgebruikt argument voor de doodstraf is dat deze afschrikwekkender is dan enige andere straf, en daarmee een preventieve werking heeft tegen criminaliteit. Meerdere onderzoeken hebben echter aangetoond dat er geen verband is tussen de doodstraf en het aantal ernstige misdaden dat gepleegd wordt.

Een ander veelgehoord argument is dat de doodstraf de enige manier is om moordenaars en verkrachters definitief onschadelijk te maken. Dit is echter is strijd met een belangrijk rechtsbeginsel: straffen kunnen alleen betrekking hebben op misdrijven die zijn gepleegd, niet op misdrijven die nog gepleegd zouden kunnen worden.

chinaEen derde argument is dat van het aloude 'oog om oog, tand om tand'. Dat is in een modern rechtsstelsel een oneigenlijke redenering. Straffen worden niet opgelegd uit wraak, maar om de samenleving een signaal te geven en de schuldige met harde hand te dwingen tot verbetering van zijn gedrag. Een rechter dient een zorgvuldige afweging te maken om de juiste straf te bepalen, in het volle besef dat dit voor de slachtoffers niet altijd een genoegdoening kan zijn.

Een voor de hand liggend argument tegen de doodstraf is dat de straf onomkeerbaar is. Altijd bestaat het risico dat een onschuldige wordt geëxecuteerd. In de Verenigde Staten zijn tussen 1976 en 1999 in totaal 79 personen uit de dodencel vrijgelaten nadat was gebleken dat zij ten onrechte de doodstraf hadden gekregen. In 23 zaken in de 20e eeuw kwam deze vaststelling pas nadat ze waren terechtgesteld.
Met citaat antwoorden