Enkele post bekijken
Oud 7th October 2004, 22:49
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19

Is dit weer een geval van 'Het systeem is niet perfect, dus schaffen we het maar in z'n geheel af'?

Ik weet niet waarom steeds dat verband gelegd wordt, maar ik wil er toch wel even op wijzen dat hier de "doodstraf" niet in gebreke is, als je de schuld al op zoiets schuiven.

Als die man onterecht veroordeeld was, dan moet je de schuld steken op z'n advocaat of op de rechter of op eender wie die geblundert heeft. Niet op de straf zelf...
Had hij nu in een andere Amerikaanse staat geleefd, dan was zijn straf onmiddellijk omgezet naar levenslang. Dus wat is nu het substantieel verschil? Die 17 jaar onterecht cel waren toch net hetzelfde geweest.

Ah! zeg je... het verschil zit'm in het feit dat hij nu nog kan vrijkomen omdat hij nog leeft, en na de voltrekking van zijn straf niet meer. Da's nogal logisch...

Ok, redelijk fair statement, maar waarom is hij nu vrijgesproken? Is dat dan omdat ze alle Death Row-zaken natrekken voor de executie zich voltrekt? Is dat dan omdat anti-doodstraf lobbyisten elke zaak waar mogelijk fouten gemaakt zijn, natrekken om een nieuw "argument" te hebben in hun strijd? Als het dat is, kunnen we ons dan niet de vraag stellen of de man hetzelfde geluk zou gehad hebben indien hij "gewoon" tot levenslang veroordeeld werd?

Of dit een argument is tegen de doodstraf, vind ik dus op z'n best twijfelachtig.

Wat blijft er dan nog over? Is de doodstraf ethisch verkeerd?
Zoja, waarom? Om het debat te kunnen verderzetten zou ik wel eens concrete argumenten willen krijgen en kom alsjeblief niet af met "In Canada is na het afschaffen van de doodstraf, het aantal moorden met 40% gedaald" want da's al hetzelfde als zeggen: In België zal het aantal moorden, na het herinvoeren van de doodstraf, met 40% stijgen.

Sommige mensen verdienen de zwaarst mogelijke straf voor hun daden. Punt.

Is het systeem in de States verkeerd? Toch even nuanceren als ik hier spreek over "De States" aangezien doodstraf-politiek geen federale bevoegdheid is. In sommige staten is de doodstraf dus al volledig afgevoerd.

Om even terug te komen op het statement, ik stel mij wel vragen of de doodstraf in dit geval terecht is. Dit lijkt mij een geval van third degree murder wat wil zeggen dat de persoon onopzettelijk de twee vrouwen doodde. Dat die straf hier verdiend is, durf ik sterk te betwijfelen. Wat niet wil zeggen dat ik me geen gevallen voor ogen kan halen waarbij de doodstraf wel terecht zou zijn. Als u eens goed nadenkt, zal u er ook wel enkele vinden.
Met citaat antwoorden