Enkele post bekijken
Oud 27th February 2013, 22:30
charlotte.vanlooy charlotte.vanlooy is offline
Registered User

Tarieven voor verkeersboetes stijgen vanaf 1 maart

Tarieven voor verkeersboetes stijgen vanaf 1 maart

Voor storend gedrag, of overtredingen van de eerste graad, int de politie vanaf 1 maart 55 in plaats van 50 euro. Overtredingen van de tweede graad (onrechtstreeks gevaar) kosten weggebruikers voortaan 110 in plaats van 100 euro, en wie een overtreding van de derde graad (rechtstreeks gevaar) begaat, dient 165 euro neer te tellen, 15 euro meer dan voorheen. Daarnaast wordt de gordel niet dragen een overtreding van tweede graad (110 euro). Een kind niet ingespen wordt nog duurder (165 euro).

Zonder licht fietsen, richtingsaanwijzers niet gebruiken of op een busstrook rijden zijn enkele overtredingen die onder storend gedrag vallen, en dus bestraft worden met een boete van 55 euro. Onder onrechtstreeks gevaar begrijpt de wetgever onder andere door een oranje licht rijden, rechts inhalen waar dat verboden is of als chauffeur niet-handenvrij bellen. Voortaan valt ook de gordel niet dragen hieronder.

Door een rood licht rijden, over een witte lijn rijden of de bevelen van bevoegde agenten negeren, vallen dan weer onder de derde categorie. Nieuw is dat ook een kind niet ingespen bestraft zal worden met een boete van 165 euro. Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) noemt het gedrag van ouders die hun kinderen niet vastgespen "onaanvaardbaar en crimineel"

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...f-1-maart.dhtml

Mening: Ik vind het zeker wel een goed idee om de boetes te verhogen. Tijdens een les Frans over mobiliteit in oktober, werd ons al meegedeeld dat de verkeersboetes zouden stijgen in 2013. Vooral het niet ingespen van een kind, je eigen gordel niet dragen en snelheidsovertredingen kwamen aan bod in onze les. Nu is het dus bekend dat deze verhoogde boetes zullen ingaan vanaf 1 maart 2013.
De meeste studenten onder ons vonden dit een goed initiatief. Voor mij persoonlijk mochten de boetes zelfs nog hoger. Waarom ? De risico's van het niet ingespen van je kind zijn veel te groot en de som die je daarvoor moet betalen is niets in vergelijking met wat kan gebeuren. Een leven is namelijk onbetaalbaar! Zo vind ik dus ook dat de boetes van het doorrijden bij een rood licht hoger mogen oplopen. Ik snap niet dat mensen dit doen ... Door een rood licht rijden is gewoon weg om problemen vragen. Ik geef toe dat ik zelf geen " engeltje " ben in het verkeer, maar ik draag steeds mijn gordel en stop ook zorgvuldig voor een rood licht. Ik zoek geen gevaren op!
Met citaat antwoorden