Enkele post bekijken
  #2  
Oud 27th February 2013, 17:41
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Alle parameters zijn het erover eens: we hebben nood aan een instroom van buitenlandse arbeidskrachten. In de politiek wordt dit zelden zo aangehaald. Het debat rond migratie en integratie verwordt nogal snel tot een debat rond veiligheid, hoofddoekendebat en asielcrisis of een tekort aan schoolbanken (wat een slecht voorbeeld is, heel vaak mogen asielzoekers of vreemdelingen niet eens naar ons onderwijs ). Sommige van die zaken vormen inderdaad een probleem, dat ontken ik niet. Heel wat mensen zeggen dat asielzoekers naar hier komen om ‘te komen profiteren van onze welvaartstaat’. Men zegt dan: ‘ze komen en we hebben ze niet nodig’. Terwijl eigenlijk het omgekeerde waar is! Onze arbeidsmarkt heeft de komende jaren bijzonder veel arbeidskrachten nodig. Onze eigen bevolking zal de gaten die in de arbeidsmarkt zullen ontstaan (door het verlaten van de babyboomers) niet opgevuld krijgen. We gaan die mensen dus zeker in het buitenland moeten halen. Dat is de toekomst, denk ik. Maar waarom bereidt ons niemand daarop voor? De toekomst van Europa en ons land houdt volgens mij ook niet enkel vast aan migratie, maar ook aan integratie. Onze maatschappij heeft nood aan migranten voor de economie, waarom gaat men daar niet naar op zoek in plaats van te gapen naar gelukszoekers die er natuurlijk wel zijn, maar (gelukkig) niet de meerderheid vormen? Arbeid en integratie vormen de uitdaging voor de komende jaren en hier moet een gezamenlijke visie op het Europese niveau over ontwikkeld worden. Het gaat niet om een radicale ommezwaai, maar een degelijke langetermijnvisie.

We zitten volgens mij niet enkel met een migratieproblematiek, maar ook met een integratieproblematiek. Dat de overheid dát ook maar eens aanpakt!
__________________
"Zien wat juist is en het niet doen, is een gebrek aan moed."
Wouter Beke
Met citaat antwoorden