25th February 2013, 10:59
|
Registered User
|
|
|
|
Het is inderdaad zo dat leerlingen die een TSO richting volgen minderwaardig bekeken worden. Ik denk dat dit ook deels heeft te maken met de opvoeding. Vele ouders willen dat hun kind een ASO richting gaat volgen, want dan kunnen ze verder studeren. Ze vragen niet meer aan hun kinderen wat zij zelf willen studeren. Bij vele wordt het opgelegd door de ouders welke richting de kinderen na het 6de leerjaar moeten geen volgen. Want ze willen dat hun kinderen een ASO richting gaan doen omdat ze bang zijn dat wanneer ze TSO of zelf BSO gaan doen hun kinderen uitgelachten worden en dit is verkeerd. Iemand van een TSO en BSO is evenveel waard, alleen hebben deze het misschien iets moeilijker om grote gehelen theorie te leren maar zijn deze bekwamer in verrichtingen met hun handen en deze personen heeft onze maatschappij ook broodnodig.
Ik heb mijn kinderen zelf laten kiezen. Mijn oudste is begonnen in ASO en na de 1ste graad is zij overgegaan naar STW, dus naar TSO. Zij heeft hier nog geen spijt van. Ze zit nu in haar 5de middelbaar en weet al perfect wat ze wil verder studeren. Zij weet ook dat ze aan de unief een schakeljaar zal moeten volgen, maar wat maakt dat ene jaar nu extra ten opzichte van iemand die van ASO komt op een mensenleven. Mijn mijn middelste zit in het ASO, maar weet dat de richting die ze verder wil studeren later ook kan gedaan worden door iemand die TSO volgt. De jongste gaat pas in het september naar het middelbaar.
Vroeger was het wel zo, dat iemand die TSO of BSO gedaan had niet verder studeerde of toch niet vaak. Dan was de hoge school en de unief alleen maar voor diegene die uit het ASO kwamen. Maar vandaag de dag kan iedereen mits de nodige inspanning naar de hoge school en eventueel ook naar de unief. Dus waarom zo neerkijken op iemand van TSO. Ik vind het positief dat met de TSO afdelingen wat meer in het daglicht wil stellen.
|