24th February 2013, 20:41
|
Registered User
|
|
|
|
Vaak worden leerlingen uit een technische afdeling als "minderwaardig" beschouwd, als leerlingen die het ASO niet aankunnen en dus een makkelijkere weg gekozen hebben. Nochtans is TSO helemaal niet minderwaardig. Zelf ben ik ook afgestudeerd in een technische opleiding, weliswaar in een hogere technische opleiding met een aantal vakken op ASO niveau, maar toch merkte ik dat bepaalde mensen nog vaak zoiets hadden van: "Ah, je komt uit TSO, dan heb je wel een makkelijkere opleiding achter de rug". Ik heb zelf vanin het begin voor TSO gekozen, niet omdat ik het voor mezelf "makkelijk" wilde maken of omdat ik ASO niet zou aankunnen maar ik voelde me gewoon meer aangetrokken tot een bepaalde richting die tot het TSO behoorde. Er waren toen leerkrachten die me letterlijke zeiden dat ze mijn keuze niet begrepen omdat ASO zoveel meer te bieden had ook voor later als ik zou afstuderen. Deze leerkrachten vonden zelfs dat ik een te gemakkelijke weg koos en ik hier nog spijt van zou krijgen. Achteraf gezien ben ik het nog steeds oneens met deze leerkrachten. Ik zou zelfs durven zeggen dat bepaalse technische opleidingen zwaarder zijn als ASO-richtingen. Bovendien is er wel degelijk nood aan mensen uit technische richtingen. Deze week nog hoorde ik op de radio dat er in de arbeidssector nog een groot tekort is aan technisch geschoolde mensen. Het is dus zeker niet zo dat je minder mogelijkheden hebt wanneer je uit een technische opleiding komt en bovendien ben je dus ook niet minder als een leerling uit ASO. Ik ben dus ook helemaal voor deze campagne en ik hoop dat de campagne veel mensen kan overtuigen van de waarde van technische opleidingen.
|