23rd February 2013, 12:01
|
Registered User
|
|
|
|
Interventie op artikel in verband met mailbox is privé, ook voor rechtbank
Citaat:
Orgineel gepost door Veronique.Peeters
Naar mijn mening is het van groot belang om een onderscheid te maken tussen je professionele mailbox en je privé mailbox. Ik vind het eigenlijk best logisch dat je werkgever je mailbox op het werk kan/mag controleren. Als je professioneel te werk gaat, gebruik je die mailbox enkel voor je job. Dat de mailtjes op je privé mailbox gecheckt worden vind ik dan weer een andere zaak. Dat is en blijft privé en kan volgens mij niet zomaar gecontroleerd worden.
|
Ik moet mij grotendeels aansluiten bij Veronique, het is van groot belang om privé en werk gescheiden te houden. Iemand die zijn werk ernstig neemt zal zijn mailbox van het werk uitsluitend gebruiken voor de uitvoering van zijn job. Maar het feit dat een werkgever daadwerkelijk de mailbox gaat controleren getuigd niet van veel vertrouwen, daarvoor zal de werkgever toch al wel zijn redenen voor hebben. Wanneer zoiets gebeurd moet een werkgever zeker van zijn stuk zijn, om nadien gewoon samen door te gaan in een onderneming lijkt mij onbestaand, het vertrouwen is dan toch geschonden. Als de werknemer in zijn e-mailverkeer zich negatief uitspreekt over de onderneming, geheime of discrete informatie lekt lijkt het mij niet meer dan logisch dat een werkgever, die de werknemer hiervoor ten slotte betaalt, het recht heeft dit te controleren. Uiteraard uitsluitend als hier signalen of bewijzen voor zijn om dit te verantwoorden.