Enkele post bekijken
Oud 20th February 2013, 18:30
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User

Net zoals Stijn vind ook ik het waard om hier eens over te debatteren, want dit nieuwe systeem heeft zowel zijn voor- als nadelen.
Hierboven werden al enkele voor- en nadelen aangehaald en werden ook enkele bedenkingen gesteld. Hier wil in nog aan toevoegen dat de meeste werkende mensen vijf dagen aan een stuk werken, dus waarom zouden kinderen dan niet vijf dagen na elkaar (uiteraard minder lang) naar school moeten gaan? Dit zou een goede voorbereiding zijn om het latere werkleven.
Daarnaast denk ik dat dit systeem ook zijn voordelen kan hebben voor jongeren die graag buiten zijn. In de winter is het vaak moeilijk om bijvoorbeeld nog buiten te sporten, niet alleen omdat het koud is, maar ook omdat het donker is. Wanneer de school om 14u zou eindigen, is er in de winter wel voldoende daglicht om nog buiten even te sporten.

Daarnaast wil ik ook zeggen dat systeem in sommige delen van Duitsland al geruime tijd van toepassing is, dus zeker wel kan werken.
Als het systeem zou ingevoerd worden, zal het ongetwijfeld even aanpassen zijn en voor de ene al voordeliger zijn dan voor de andere, maar zo is het leven nu eenmaal.

Waar ik mij meer zorgen om maak is het aantal uren les: woensdag twee uur meer les versus 4 dagen 1,5 uur minder les… Dit zou betekenen dat er in een week 4 u minder les gegeven zou worden, zelfs als je de middagpauze een half uurtje zou inkorten, wordt er nog 2 u minder les gegeven. Ik denk dat het in ons onderwijssysteem niet zo gemakkelijk zou zijn om minstens 2 u les te laten wegvallen in een week, want bijna alle vakken hebben nu reeds een overvol programma en er vallen reeds genoeg uren weg met excursies en uitstappen enzovoort.
Met citaat antwoorden