Ik zie er persoonlijk meer voor- dan nadelen in.
De 'woensdagnamiddag' mag dan wel voor velen 'heilig' zijn, een namiddag waarop ze even kunnen uitblazen. Maar is dat laatste simpelweg niet omdat het ons zo gewoon gemaakt is? Is het niet juist omdat we deze vrije namiddag altijd hebben gehad, dat we hier misschien niet volledig objectief over kunnen oordelen?
Ik vind het concept in ieder geval wel het debatteren waard. Je kan argumenteren dat de opvang achteraf bemoeilijkt kan worden, maar dit kan dan net zoals het 'ouderwetse' systeem naar het vijf-gelijke-dagenmodel aangepast worden naar de noden en behoeften van scholen, ouders en leerlingen.
Daarnaast kan het misschien ook een veiliger alternatief zijn voor de leerlingen die met de fiets naar school gaan? Denk maar aan het feit dat de leerlingen niet langer tegen of tijdens de avondspits naar huis moeten gaan.
Daarbovenop geeft het de leerlingen in de namiddag meer tijd om huiswerk te maken. Dit is wellicht niet een favoriete bezigheid, maar ik ben een (ik neem aan van velen) leerling geweest die, na een lange vermoeiende schooldag thuis te komen, soms niet veel fut en zin meer had om voor school te werken.
Al bij al vind ik het geen al te slecht idee, het is op zijn minst het overwegen waard. De leerlingen hebben in zo'n situatie geen 'bufferdag' meer, een dag waarop ze even kunnen uitblazen; ze hebben dan wel minder lange en zo ook minder vermoeiende dagen - zou zo'n vrije namiddag dan nog wel nodig zijn?
Just my two cents.