18th February 2013, 18:35
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Feb 2013
Locatie: LIER
Posts: 8
|
|
Interventie op artikel in verband met nieuw vak aan de universiteit
Ik kan Michael in grote lijnen volgen. De test die werd afgenomen aan de lerarenopleiding gaf niet al te beste cijfers weer in verband met de kennis van onze toekomstige leraren. Maar ik vind niet dat deze jongeren moeten worden geviseerd. Ik ben ervan overtuigd dat als diezelfde test werd afgenomen in andere richtingen, de resultaten niet beter zouden zijn. Deze jongeren komen allemaal van de secundaire school en hebben de eindtermen gehaald. We moeten de oorzaak aanpakken, niet het gevolg. Het wordt dringend tijd dat we de oorzaak eens grondig doorlichten, namelijk het secundair onderwijs. Wel moeten respect tonen voor de leerkrachten en leerlingen. De leerkrachten hebben maar een beperkt aantal uren om de nodige inhouden te zien, vaak wordt hun planning in de war gebracht door andere activiteiten zoals een sportdag, toneel, ... .Voor de leerlingen is het ook niet altijd eenvoudig om uit de massa instroom van informatie in de media, de relevante onderwerpen te selecteren.
Het idee om een nieuw vak te lanceren aan de universiteit, stemt mij positief gezind, het lijkt mij verstandig om de studenten de actualiteit te laten opvolgen, om dit als bewuste burgers te verwerken en hierover te praten. Dit wel op voorwaarde dat er inspanningen worden geleverd om het secundair onderwijs te optimaliseren. Voor mij is het een en-en verhaal.
|