Enkele post bekijken
  #1  
Oud 30th January 2013, 10:20
T*ssa.Mertens T*ssa.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 141
Politie schrijft boete als geleidehond niet binnen mag

Blindegeleidehonden of andere assistentiehonden mogen binnenkort overal binnen. Ook in ziekenhuizen, taxi’s, in de horeca of winkels. Wie toch geweigerd wordt, mag voortaan de politie bellen en de uitbater op de bon laten slingeren. Dat staat in het nieuwe Vlaamse decreet op de assistentiehonden.


In het verleden kon je alleen naar het Centrum voor Gelijkheid van Kansen stappen. "Met het nieuwe decreet kan je de gsm nemen en de politie laten komen. Op overtreding van de regels staat een boete van 10 tot 25 euro, die vermeerderd kan worden bij herhaling", aldus Geert Decresson van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden in Tongeren en Ria Decoopman van de Vereniging van Blinden en Slechtzienden in Het Belang van Limburg.

De wijzigiging is principieel goedgekeurd, nu moet enkel de Raad van State nog haar zegen geven.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1322398/politie-schrijft-boete-als-geleidehond-niet-binnen-mag.aspx

Mening: ik heb hier mijn twijfels over dit artikel en of het wel goed is dat dit ingevoerd wordt. Het is normaal dat mensen met een beperking hun hond overal nodig hebben. Dit begrijp ik ook volkomen, maar dat ze deze in de toekomst ook mogen binnen nemen in winkels, ziekenhuizen en dergelijke maakt me toch wel zorgen. Het kan toch nooit hygiënisch zijn dat honden in een ziekenhuis terecht komen en binnen mogen. Zelfs als de patiënt enkel op controle moet. Honden hebben ook bacteriën en het is toch nooit goed, dat deze bacteriën in een ziekenhuis 'terecht komen'. De personen met een beperking kunnen toch ook een vetrouwenspersoon meenemen naar het ziekenhuis om ze te begeleiden. In de winkel kan dit ook zonder hond. Ze kunnen zelfs hun boodschappen laten doen door andere mensen. Er zijn nu eenmaal mensen die dit vrijwillig ook doen. Zo moeten de mensen met een beperking niet in de winkel te zijn met hun honden. Ik begrijp volkomen dat ze niet zonder hond ergens terecht kunnen, maar op deze twee plaatsen vind ik het toch niet zo'n goed idee. Er zijn altijd andere oplossingen om op deze plaatsen te kunnen komen zonder hond. Als ik een hond in het ziekenhuis of winkel zie binnnenkomen, zou ik dit persoonlijk ook weigeren en ook niet tolereren. Dit vind ik ongepast en zo zou je dus nu ook al een boete kunnen krijgen? Het hoeft daarom niet ingevoerd te worden voor mij. Er zijn ook altijd andere oplossingen.
__________________
Life is Just a Game
Met citaat antwoorden