Enkele post bekijken
  #14  
Oud 24th January 2013, 12:55
NvM NvM is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Jan 2013
Locatie: eersel
Posts: 6
Verklikker, filantroop óf mens?

Angst speelt uiteraard op zulke momenten een belangrijke rol, maar als het goed is uit iemand uit je 'vriendengroep' geen bedreiging voor je. Zelfs al ken je zoiemand niet zo goed, dan hoor je niet iemand met dergelijke verwondingen zomaar in de steek te laten. Dat maakt je medeplichtig. Deze jongen heeft nu 'geluk' gehad, gezien zijn verwondingen niet levensbedreigend waren, maar het had ook slechter kunnen aflopen. Als je dan wegloopt, ben je medeplichtig aan doodslag. Ik neem aan dat je zowel uit zelfbescherming als uit barmhartigheid voor je medemens, de alarmdiensten belt. Natuurlijk leven we in een egoïstische maatschappij, maar dat maakt ons niet allemaal 'vandalisten, geweldsplegers en moordenaars'. Bij kleinere besluiten zullen we het hazenpad kiezen, maar niet wanneer iemands leven op het spel staat. Je bent dan strafbaar bezig als je informatie achterhoudt.

Het is een wel heel negatief beeld van de wereld om te zeggen dat je een filantroop moet zijn, wil je iemands leven redden. Ik ben absoluut geen moraalridder of filantroop, maar ik heb enkele jaren geleden óók de alarmdiensten gebeld toen op enkele meters afstand een jongen (net buiten de kermis, en dus net buiten het zicht van velen) zwaar mishandeld werd. Men sloeg hem herhaaldelijk met zijn hoofd tegen een glazen wand, en sprong vervolgens meerdere malen op zijn borstkas. Op dat moment ben ik op een veilige afstand gaan staan (angst of verstand?) en heb ik tweemaal de politie gebeld. Binnen enkele minuten werd de kruising omringd door politiewagens en werden 5 van de 6 geweldplegers in de kraag gevat. Toen dit achter de rug was ben ik niet meer naar het slachtoffer gegaan (die in een ambulance werd geladen), ik ben ook niet naar de politie gegaan, en heb ook de pers niet opgezocht. Dus het is onzin om te spreken van 'minutes of fame'. Je bent geen held als je je bekommert om iemand leven, dan ben je een mens.

Uiteraard zal een goede advocaat (als de ouders inderdaad genoeg centen hebben) pleiten dat de schuld bij de kroegbaas ligt, gezien de jongeren van 15/17 (minderjarig) een behoorlijk alcoholpercentage in het bloed hadden. Daarom is de vloedgolf aan aandacht die veroorzaakt is door de verscheidene social media zo goed. Het laat zien dat 'Nederland' het niet langer pikt dat er zulke dingen gebeuren, en dat de daders er zomaar mee weglopen. Deze jongens zullen met grote moeite nog hun gezichten kunnen vertonen in Nederland, en zullen wellicht de komende jaren in angst moeten leven voor wraak. Wellicht een gepaste straf? Het slachtoffer zal de rest van zijn leven zich met angst op openbare plekken begeven. Zijn onschuldigheid en gevoel van veiligheid is afgenomen door een stel snotneuzen; en dat valt niet goed te praten.
Met citaat antwoorden