Enkele post bekijken
Oud 24th January 2013, 03:24
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Unhappy Thuisdetentie is gatenkaas

‘Systeem valt uit bij ziekte'

BRUSSEL - De kortste straffen zitten veroordeelden via de telefoon uit. Een paar keer per dag belt een computer ze op om te controleren of ze thuis zijn. ‘Maar tussendoor blijft er tijd genoeg over om tigerkidnappings te plegen.'

Tijdens de week twee keer 's ochtends, twee keer na acht uur 's avonds en tot elf keer tijdens de weekends. Anderhalve maand lang kreeg Isabel* regelmatig telefoon van de computer van het Nationaal Centrum voor Elektronisch Toezicht (NCET). ‘De zon komt op in het oosten', moest ze dan antwoorden, of ‘de leeuw is de koning van de dieren'.

In het voorjaar van 2010 was de juriste veroordeeld tot een gevangenisstraf van een jaar wegens medeplichtigheid aan oplichting. Tweeënhalf jaar later wist ze welke straf ze effectief zou krijgen: twee maanden thuisdetentie. Isabel werd ingeschakeld in het pilootproject van minister van Justitie Annemie Turtelboom (Open VLD): bij haar thuis kwam een telefoonbox, een computer met spraakherkenningssoftware zou toezien op de uitvoering van haar huisarrest.

‘Ik had er nog nooit van gehoord', zegt ze. ‘Op aanraden van een vriend had ik naast het bakje dat het NCET had geïnstalleerd pen en papier gelegd om bij te houden wanneer ik werd gebeld. Na een week zag ik al een patroon.'

Overdag mocht Isabel haar huis verlaten. Tussen tien uur 's avonds en 's morgens vroeg werd ze ook nooit gebeld. ‘Met andere woorden: 's nachts was ik vrij om banken te overvallen en tigerkidnappings te plegen.'

Helemaal vreemd werd het toen ze een verkoudheid kreeg. ‘De computer herkende mijn stem niet meer. Na een paar gefaalde controles belde iemand van het NCET me op. Die mensen waren wel altijd heel vriendelijk. De oplossing was dat ik mijn gsm naast de box moest leggen. Wanneer de computer mij belde op het toestel van het NCET, moest ik via mijn gsm de pieptoon ervan laten horen om te bewijzen dat ik thuis was. Veel spraakherkenning kwam daar niet meer bij kijken.'

Twee weken voor het einde van haar straf verdween de telefoonbox weer. ‘De mensen van het NCET, die de klok rond bezig zijn met de bewaking en installatie, zeiden dat ze de box elders nodig hadden.' * Isabel is een schuilnaam.

DS, 23-01-2013