Enkele post bekijken
  #7  
Oud 24th January 2013, 01:55
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
Maar is 'angst' sowieso niet de allerslechtste leermeester? Zeker op zo'n bepalende momenten die je voor de rest van je leven niet meer vergeet (en waar je dus ook mee 'blijft zitten' voor je eigen identiteit (wie ben ik eigenlijk als het er op aankomt!)...?


Volgens mij hangt het van de situatie af of 'angst' al dan niet een slechte leermeester is. 'Angst' staat ook in verband met ons dagelijks functioneren, de 'conditionering' waardoor wij gedreven worden. Is angst daardoor een slechte leermeester? 'Ik rijd niet te hard met de auto uit angst dat ik een ongeval ga veroorzaken.' Is angst hier dan een slechte leermeester? Volgens mij kan 'angst' zeer nuttig zijn voor het beslissen van bepaalde zaken, denk maar aan faalangst. Zoals we bij PDV gezien hebben is er zowel positieve als negatieve faalangst. Hier gaat het eigenlijk ook om 'angst' voor het niet slagen voor een bepaalde test en de gevolgen die hieraan verbonden zijn. Is angst in dit geval dan een slechte leermeester? Het kan ons ertoe aanzetten om beter over bepaalde handelingen na te denken vooraleer ze effectief uit te voeren. 'Ik ga harder voor een test leren zodat ik een grote slaag-kans heb.' 'Ik steel geen fietsen aan het station, uit angst dat mijn vader mij een paar tikken rond mijn oren gaat geven en dat ik in aanraking kom met het gerecht!' Dus is angst een slechte leermeester? In mijn ogen zeker niet.
Met citaat antwoorden