Enkele post bekijken
Oud 24th January 2013, 02:20
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Citaat:
Orgineel gepost door c*dric.willemsen
Ik ben het volledig eens met jou, Tessa! De doodstraf zouden ze inderdaad terug moeten invoeren, het zou ons veel geld uitsparen!
Ik bemerk de laatste tijd steeds meer van dergelijke cafépraat op dit forum... Moet ik als docent-op-rijpere-leeftijd nu echt uitkijken naar het moment waarop jullie pubers binnen een paar jaar als leraar op school gaan 'overtuigen' van dergelijke 'oplossingen''?! Ik begrijp volkomen de verontwaardiging en het 'niet-moeten-kunnengevoel', maar enige nuance is hier toch echt wel op zijn plaats, niet!? Oog-om-oog hebben we hier in het Westen echt wel afgevoerd als invulling van vergeldende rechtvaardigheid... try to live with it! Maar als je het er niet eens mee bent, kan je je altijd aansluiten bij de rebellen die het noorden van Mali in hun greep hebben... eergisteren nog een reportage gezien over afgehakte handen en diens meer, willen we dat dan? Of, Tessa, liefst ook nog eens martelen - publiekelijk neem ik aan, want dan kan je je zondagnamiddag nog eens 'opleuken' (wel even nadenken of de kinderen er bij mogen zijn)?! Wat hoegenaamd niet wil zeggen dat mijn vermogen tot perspectiefwissel zou beletten om de vader te 'begrijpen' in zijn reactie, maar goedkeuren doe en kan ik niet... Tegelijk ook: de argumentatie van 'de centen' vind ik maar niks: marktprincipes die de ethiek gaan overvleugelen op vlak van 'verdelende rechtvaardigheid' betekent voor mij alvast het begin van het eind van het civilisatieproces hier in het avondland en een hele hoop ellende voor de toekomst (voor ons, en voor onze kinderen)...

Anderzijds: ik heb het best ook wel moeilijk met de 'mediawinst' die publieke vijanden à la Dutroux en Breivik tegenwoordig kunnen 'opstrijken' naar aanleiding van hun hoogst verfoeilijke 'heldendaden' en de maatschappelijk kost - op alle vlakken - die er aan vasthangt... Het feit dat zij er bij hun proces bv. voor kunnen opteren om 'niet in beeld te worden gebracht' (De Gelder), wringt bepaald met mijn notie van 'publieke schaamte-erkenning' ten nadele van het alom geroemde 'recht-op-privacy'. Maar hebben zij dit laatste dan niet verbeurd verklaard, juist omwille van hun wandaden?