De politieke, sociaaleconomische en historische kennis van veel mensen in de lerarenopleidingen in Vlaanderen laat te wensen over. Dat blijkt uit een onderzoek van de Katholieke Hogeschool Limburg (KHLim), dat Knack kon inkijken.
Amper 15 procent weet dat Herman Van Rompuy voorzitter van de Europese Raad is. Meer dan de helft weet niet dat Wouter Beke bij CD&V hoort of Vincent Van Quickenborne bij Open VLD. Een kwart denkt dat de PS in de Vlaamse regering zit. China of Congo op een kaart aanduiden lukt ook voor veel studenten niet. Meer dan de helft van de ondervraagden kent de definitie van index niet en 30 procent weet niet wat een aandeel is.
U kan zelf de kennistest doen op de website van Knack. Het gaat om 92 meerkeuzevragen, per vraag kan u zien hoeveel studenten het juiste antwoord gaven.
PhotoNews
De onderzoekers van de KHLim, docenten Jan Swerts en Kurt Monten, hebben bijna 1.000 studenten van de lerarenopleiding aan acht Vlaamse hogescholen de test laten afleggen. Uit het onderzoek blijkt ook dat vier op de tien studenten zelden of nooit een krant lezen of naar het tv-journaal kijken.
"Onderwijs moet het hoofd van leerlingen en studenten niet vullen met weetjes om te kunnen deelnemen aan een quiz. Onderwijs moet hen inzichten aanreiken om te weten hoe de wereld werkt en om gefundeerde meningen te vormen", zeggen Swerts en Monten. Maar het peil van de algemene kennis is dus erg laag. "De wortel van het probleem ligt in het secundair onderwijs", zeggen de onderzoekers.
Mieke Van Hecke, topvrouw van het katholiek onderwijs, erkent dat. "Het is natuurlijk ook een taak van het gezin om samen het nieuws te volgen", zegt ze in "De ochtend". "Maar we moeten inderdaad nagaan hoe we meer leerlingen kunnen meenemen om geďnteresseerd te worden in de actualiteit."
bron: deredactie.be
Mening: Het is inderdaad schandalig dat leerkrachten in spe zo weinig over de actualiteit weten. Een leerkracht in spe heeft immers niet alleen zelf deze kennis nodig. Hij of zij moet die kennis ook overbrengen aan leerlingen. En zonder een goede algemene kennis, heeft men vaak ook minder inzicht in de eigen leerstof. Bijvoorbeeld: Een leerkracht geschiedenis kan veel weten over het oude Egypte. Maar zijn lessen zijn niet compleet zonder een degelijke actualisatie.
Een goede manier om deze algemene, actuele kennis bij te schaven kan een opdracht als deze zijn: artikels en reacties over de actualiteit posten op een site. Zo zijn studenten als het ware verplicht om de actualiteit op te volgen en zullen ze ook meer algemene kennis hebben.
Ik heb de test zelf ook gedaan en scoorde beter dan de gemiddelde leerling uit Limburg!