20th January 2013, 23:54
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kessel
Posts: 103
|
|
Ik vind het een goed idee dat men reeds in het derde leerjaar wil beginnen met Frans. Voor mij mag dit zelfs veel vroeger; vb. vanaf de kleuterklas. Taalinitiatie of talensensibilisering is op een speelse manier kennis maken met een vreemde taal of talen. Deze methodes zijn niet prestatiegericht . Later vanaf het derde leerjaar kan men dan de gewone lessen aanvatten. Dankzij deze methodes hebben de kinderen ondertussen op een speelse wijze toch al wat kennis opgedaan over de nieuwe taal. Op deze manier kan men later in het middelbaar overschakelen naar 1 of meerdere vakken die in het Frans of Engels worden gegeven.
Waarom kiezen voor taalinitiatie of talensensibilisering? De voordelen hiervan zijn dat de vreemde taal gemakkelijker wordt opgenomen en dat de kinderen positiever gaan staan ten opzichte van vreemde talen en culturen. Uit onderzoeken van vooraanstaande universiteiten is ook gebleken dat tweetalige kinderen beter kunnen multitasken en dat het geen negatieve invloed heeft op de moedertaal. Waarop nog wachten?
|