Enkele post bekijken
Oud 19th January 2013, 19:16
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User

Depressie: lichaam of geest?

Depressie: lichaam of geest?

Video | Door FastFacts.nl

Onderzoek naar het verloop van depressie en angststoornissen

Eén op de vijf Nederlanders is wel eens depressief. De Wereldgezondheidsorganisatie voorspelt dat depressiviteit in 2030 volksziekte nummer een is. Een depressie zit niet alleen tussen je oren, maar ook in je lijf. Psychiatrisch Epidemioloog Brenda Penninx onderzoekt de relatie tussen lichamelijke klachten en depressie. Ze volgt daarvoor een groep van drieduizend patiënten met depressieve klachten en angststoornissen en gezonde proefpersonen.

Bron: http://eoswetenschap.eu/video/depressie-lichaam-geest

Naar mijn mening is depressie meer een veralgemeend begrip geworden. In België is iedereen tegenwoordig depressief. Is het niet door het weer, dan is het wel omwille van een (kleine) tegenslag. Natuurlijk wil ik hier niet onrespectvol verkondigen dat mensen in een depressie of mensen die het moeilijk hebben komedie spelen. Mijn punt is dat ik vind dat mensen moeten leren uit tegenslagen, de draad weer opnemen en verdergaan met hun leven ook al lijkt de situatie absoluut de moeite niet waard. Het is vaak makkelijk om te schuilen achter het mom van 'ik ben depressief'. Dat kan natuurlijk effectief zo zijn, maar door achter je depressie te schuilen zullen problemen helemaal niet opgelost worden. Je schuilt als het ware achter je probleem dat je niet wilt of kunt aanpakken.
Dat merk je ook in de media als je kijkt naar nieuwsberichten rond antidepressiva bij kinderen en jongeren, zelfmoord bij jongeren, ... Dit kan in mijn ogen absoluut niet! Daar moet dringend actie tegen ondernomen worden. Jongeren hebben het eens zo moeilijk om tegenslagen te verwerken, denk maar aan het cliché 'mijn liefje is mijn wereld en die heeft het net uitgemaakt'. Jongeren kunnen veel minder deze tegenslag verwerken omdat dit voor hen alles betekent. Ze komen dan ook vaker in een negatieve spiraal terecht, ondersteund door het woord depressie, in plaats van hun tegenslag mee te nemen in hun rugzakje richting de toekomst! Ik begrijp zelf heel goed hoe moeilijk sommige jongeren het kunnen hebben door tegenslagen, of zelfs in hun zoektocht naar hun eigen identiteit. Daarom is het ook belangrijk dat zij ergens terecht kunnen, welzijn stimuleren!
Met citaat antwoorden