Enkele post bekijken
  #3  
Oud 19th January 2013, 17:59
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Pascal Smet wil alle leerlingen testen op hun Nederlands

Het is een positieve zaak om het niveau van het Nederlands te meten bij jongeren, nog beter als er ook maatregelen komen om de taalachterstanden bij te werken. Net zoals het algemene niveau van leerlingen (ik spreek dan voornamelijk over het secundair onderwijs), vormt de taalachterstand een grote probleem in ons land. Ik durf zelfs hypothetisch te zijn als ik zeg dat die taalachterstand vaak ook een grote invloed heeft op het algemene niveau van leerlingen. Het is dus de taak van Pascal Smet, minister van onderwijs, om hier iets aan te doen.
Als stagiaire in het secundair onderwijs merk ik ook vaak de grote verschillen tegenover mijn eigen middelbaar, dat op zich nog niet zo lang geleden is. Ik herinner mij nog perfect een leerkracht in laatste jaar lager onderwijs. Een afgekorte achternaam op een toets of een onleesbare letter en heel je antwoord was fout. In het middelbaar herinner ik mij ook nog goed een leerkracht die op haar toetsen expliciet vermeldde dat antwoorden in volzinnen moesten geschreven worden. Op zich vind ik dat niet meer dan normaal dat ik deze leerkrachten als inspiratie gebruik richting mijn eigen leerlingen. Ik krijg soms ook toetsen en/of taken terug die onleesbaar zijn, hoe objectief kan je dit dan nakijken? Wat doe je met toetsen waar dialectwoorden instaan, terwijl de inhoud wel correct is? Dit zijn van die factoren die moeten uitgeschakeld worden om meer objectief je job te kunnen uitvoeren. Ik ben dus een absolute voorstander van deze maatregelen!
Met citaat antwoorden