Enkele post bekijken
  #1  
Oud 17th January 2013, 14:02
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Pascal Smet wil alle leerlingen testen op hun Nederlands

Onderwijsminister Pascal Smet wil alle leerlingen van het lager onderwijs testen op hun kennis van het Nederlands, ook de leerlingen met Nederlands als moedertaal.

Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) wil het Nederlands testen van alle kleuters die naar het eerste leerjaar gaan. Ook de taalvaardigheid van leerlingen in het eerste middelbaar wordt gescreend, zo staat in De Standaard en Het
Nieuwsblad.

Om de taalachterstand bij Vlaamse leerlingen weg te werken, wil Pascal Smet zo snel mogelijk zicht krijgen op hun niveau. Daarom voert hij twee momenten in die "screenen" naar de kennis en vaardigheid van het Nederlands. De eerste keer wanneer kleuters naar het eerste leerjaar gaan. Een tweede keer bij de overgang van het lager onderwijs naar het secundair.

Opvallend is dat volgens dat voorstel iedereen wordt getest, dus
ook kinderen en jongeren met Nederlands als moedertaal. Dat is een grote uitbreiding van het huidige systeem.

De komende maanden overlegt de minister met de sociale partners over de concrete invulling van het voorstel. Daarna wil Smet in het voorjaar het parlement betrekken, om tegen september alles in een wet te gieten. De maatregel wordt ten vroegste in september 2014 van kracht.

De dubbele taaltest maakt onderdeel uit van een groter pakket aan
maatregelen. Als minister Smet zijn zin krijgt en iedereen meewerkt, wil hij lagere scholen ook de mogelijkheid laten taalbaden te organiseren. Afhankelijk van de taalachterstand bij het kind kunnen die vier tot acht weken duren. Extra taallessen Nederlands vormen een andere ondersteunende maatregel. (Belga/EE)

Bron: De Knack (17/1)

Mening: Ik vind het een goed initiatief van Pascal Smet. Niet alleen voor de kinderen waarbij Nederlands niet hun moedertaal is, maar ook voor de autochtone kinderen. Een goede hantering van het Nederlands biedt in het latere leven veel meer kansen (o.a. op de arbeidsmarkt), en het zorgt ervoor dat ze beter kunnen functioneren in onze maatschappij. In mijn ogen gaat het (correct) gebruik van onze taal er hard op achteruit. Ik hoor vaak op fuiven (Vlaamse) kinderen die een tussentaal spreken. Ze spreken meer zoals de allochtonen i.p.v. 'normaal' dialect of Nederlands. Eerst dacht ik dat ze dit gewoon deden om 'stoer' te doen, maar bij nader inzien praten ze echt zo. En neem het van mij aan, het is echt lelijk.
Met citaat antwoorden