12th January 2013, 15:00
|
|
Registered User
|
|
|
|
Het idee op zich is niet slecht. Als blijkt dat er zoveel leerlingen zijn die spijbelen, komt de voicemail goed van pas. Ouders worden sneller op de hoogte gebracht en de school kan bijhouden hoe vaak de leerlingen spijbelen.
Maar of dit de oplossing bij uitstek is om het spijbelen tegen te gaan? Ik denk het niet. Zoals Marloe al aanhaalde, vind ik ook dat de school persoonlijk contact moet opnemen met de ouders als ze op zoek gaan naar de oorzaak van het spijbelgedrag van hun kind. De voicemail detecteert inderdaad alleen wanneer het kind spijbelt, maar niet waarom en het is net die 'waarom' waarnaar de school en ouders op zoek moeten gaan. Misschien voelt de leerling zich niet goed in die school? Is er sprake van groepsdruk? Wordt de leerling gepest?
Ik denk ook niet het volledig waar is dat vele ouders het niet meer erg vinden dat hun kinderen spijbelen. Zij betalen de studie van het kind toch? Er zullen wel zulke ouders zijn, maar ik denk dat het voor de meeste geen lachertje is als ze vernemen dat hun kind meermaals niet aanwezig is op school. Je kan er als ouder ook weinig aan doen buiten er met je kind (en de school) over te praten.
Er zijn bij mijn weten zowel positieve als negatieve punten aan dit 'systeem', maar ik denk dat de school een stapje verder mag en zal moeten gaan als ze het spijbelgedrag van haar leerlingen wil tegengaan.