Uit angst voor borstkanker wil een kandidate voor de verkiezing van Miss America van dit jaar dadelijk na de wedstrijd haar borsten laten amputeren. De reden is dat haar moeder, grootmoeder en tante allen vroeg aan de gevolgen van borstkanker zijn gestorven. Dat zei Allyn Rose in de Washington Post.
De aankondiging van de 24-jarige kandidate, die bij de wedstrijd van zaterdag als Miss DC de federale hoofdstad vertegenwoordigt, werd zowel op begrip als op kritiek onthaald. Er werd bij haar een verandering in een van de hoogrisicovolle BRCA1/2-genen vastgesteld, een erfenis van haar moeder.
Haar vader had haar de borstamputatie aangeraden toen ze nog maar pas op de universiteit zat. "Ik dacht, ik ben jong, ik ben mooi, ik wil mijn borsten behouden", vertelde ze in de krant. "Maar mijn vader keek me in de ogen en zei: dan zal je sterven, net zoals je moeder". Daarom zet ze deze weloverwogen stap. Ze wil als voorbeeld dienen.
Bron: Gazet van Antwerpen 12/01/2013
http://www.gva.be/nieuws/buitenland...-amputeren.aspx
Mening:
Ik vind dit ook een boecht artikel, daar geef ik jullie al zeker gelijk in. Maar wel vind ik dat dit artikel aandacht mag krijgen omdat dit over iets zeer belangrijk gaat. Ik denk dat dit artikel ertoe kan leiden dat meer en meer vrouwen dit gaan doen zonder dat er echt een nood is aan amputatie van hun borsten. Wel vind ik het dapper van een jonge vrouw om haar borsten te laten afzetten zonder dat er echt al iets is.
Wel knap vind ik dat de dokters van te voren al hebben kunnen zeggen dat ze een verhoogde kans had op de ziekte. Ze zal waarschijnlijk gedacht hebben dat het beter was om het te ontlopen dan het te confronteren.