9th January 2013, 16:46
|
Registered User
|
|
|
|
Federalisme, confederalisme of separatisme? Allemaal mogelijke Belgische staatsvormen. Maar welke is verkiesbaar boven de andere?
Federalisme is wat we nu kennen in ons land. Op zich een eventueel te behouden staatsvorm, waarin voldoende bevoegdheden voor de deelstaten zijn voorzien, maar eveneens voor de federatie. Een evenwichtige machtsverdeling in ons land dus, maar toch bevraagbaar als je het mij vraagt, aangezien zich in het verleden al wel wat problemen hebben voorgedaan door de bevoegdheidsverdeling zoals we die nu kennen. Denk daarbij aan de regeringloze maanden, de kwestie rond BHV, ...
Voor confederalisme valt volgens mij dus wel wat te zeggen. Vlaanderen wordt momenteel op federaal vlak immers benadeeld. Zo bestaan er allerlei regels die de Franstalige minderheid in ons land beschermen, waaronder bijvoorbeeld de alarmbelprocedure. Beslissingen die worden genomen gaan daardoor vaak ten koste van wat de Vlamingen, de meerderheid in ons land, willen. En aangezien we nog steeds in een democratisch land leven, heeft de meerderheid het normaal gezien voor het zeggen. Niet in België dus zo blijkt! Daarom zou confederalisme de oplossing kunnen zijn. De deelstaten krijgen dan meer bevoegdheden en de federatie zal een ondergeschikte rol spelen, waardoor de problemen die we kenden in ons land, doordat de Nederlands- en Franstaligen niet overeenkwamen vanwege belangenconflicten, zich niet meer of toch in mindere mate zullen voordoen.
Confederalisme is de eerste stap naar een andere staatsstructuur in ons land, maar nadien zal separatisme wellicht volgen. Dat is in ieder geval wat de N-VA wil bereiken, maar wil de meerderheid van ons land dat ook? Ik denk dat dat te betwijfelen valt. Daarom is het geen slecht idee om kritisch te staan tegenover eventuele staatshervormingen, dus ook tegenover confederalisme. Daarmee heb ik niet gezegd dat het huidige systeem, namelijk het federale, ideaal is, omwille van de redenen die ik al aanhaalde. Nog eens goed nadenken en debatteren over de toekomst van het bestuur in België lijkt me dus noodzakelijk.
|