9th January 2013, 16:35
|
Registered User
|
|
|
|
Ik denk dat ik voor meer als de helft van de medestudenten spreek als ik zeg dat het politieke debacle hieronder onbegrijpelijk is voor de non-politiekers.
Ik geloof dat wij als burgers iemand willen die groots is, die ons landje kan helpen. Ondertussen willen wij ook iemand die net als ons is. Iemand die juist dezelfde problemen meemaakt als wij en die ons begrijpt. Je kan het raar genoeg vergelijken met Superman. De man van staal heeft ook zijn gewone leven als Clark, maar weet dat hij de misdaad moet bestrijden als Superman.
Hoe ik het zie is dat Yves Leterme is begonnen als Superman toen er nog geen sprake was van twee aparte partijen. De mensen voelden dat hij Superman was en gaven hem dan ook massaal hun voorkeurstem. Toen de afsplitsing kwam, werd hij niet meer als Clark en kon niet meer van gedaante verwisselen. De Marseillaise zingen in plaats van de Brabaçonne, het vreemdgaan... Hij heeft er zelf voor gezorgd dat de burgers niet meer van hem hielden. Superman was kwijt...
Bij Bart De Wever moet ik toegeven dat ik hem pas kende van De Slimste Mens, maar dat is ook niet meer als normaal: ik was 15 jaar dus wat kon politiek me toen schelen. Wat wel anders is, is dat de mensen die toen 30, 35, 40 jaar of ouder waren hem al wel kende. Toen was hij enkel nog maar Clark Kent, maar hij veroverde het Belgenlandje door zijn humor en kon doorbreken met zijn partij.
Toch denk ik dat je de verkiezingen van 2012 die de N-VA gewonnen hebben niet te danken hebt aan Bart zijn populariteit. Het is de partij die bij zijn standpunten blijft (waarvoor ze ook verkozen werden), ook toen er geen regering was terwijl de rest bezweek onder de druk van de Waalse onderhandelaar. Superman was geboren!
Wat Bart zo sympathiek maakt, is dat hij kan afwisselen tussen Superman en Clark Kent. Zelfs tijdens de verkiezingen van 2012, toen hij een hele dag werd gefilmd door VTM en zich toch van zijn beste kant moest laten zien, toonde hij dat hij ook een mens was. Zijn vader gaan opzoeken op de begraafplaats was iets dat hij niet deelde met ons, hij wilde dit alleen en dat maakt hem zo mooi.
Yves Leterme kon die afwisseling volgens mij niet aan en Bart De Wever wel. Toch moet ik wel toegeven dat de media hier ook een groot personage in speelt. Om toch maar even terug op de poll te komen, denk ik dat Rik Torfs dit vooral zegt om toch ook nog eens in de media te komen.