9th January 2013, 16:33
|
Registered User
|
|
|
|
Dat de kiezers van het Vlaams Belang ook kiezers zijn, dat hoeft volgens mij geen discussie. Kiezers zijn kiezers en het is meer dan ooit zo dat kiezers niet meer partijtrouw zijn zoals jaren geleden. Het klopt inderdaad dat de grote doorbraak van N-VA in het jaar 2010 was. Ik ontken het niet dat dat een zwaar verkiezingsjaar was voor CD&V waarop inderdaad zware klappen uitgedeeld werden. Mensen zagen in Bart De Wever de man die het in 1, 2, 3 zou gaan oplossen. Het was inderdaad de laagste score van CD&V. Ik heb niet beweerd dat die verkiezingsnederlaag er is gekomen door het cordon sanitair.
Je zegt dat er CD&V-kiezers zijn overgestapt van CD&V naar N-VA, da's waar. Er zijn kiezers overgestapt van CD&V naar N-VA, maar niet enkel van CD&V. Als we kijken naar het kiesgedrag zijn er bijzonder veel mensen van partijkeuze verandert in 2010, N-VA zoog vooral de rechterzijde leeg. In 2010 is er dan inderdaad de hype rond Bart De Wever ontstaan. De Slimste Mens heeft daar zeker zijn aandeel in gehad. Ik ken heel veel mensen die op De Wever gestemd hebben, maar eigenlijk pas achteraf wisten dat N-VA het einde van België nastreefde, waar zij het dan eigenlijk zeer oneens mee waren, maar toch op de populariteit van die man hebben gestemd.
Het cordon sanitaire heeft in mijn ogen, zoals je zelf zegt, de mildere Vlaams Belangers mee naar N-VA doen trekken. Die partij is op sterven na dood, er is een tijd geweest dat Vlaams Belang ook rond de 20 % circuleerde. Dat zijn cijfers die we niet zomaar naast ons mogen neerleggen: neem die kiezers, we rekenen daar de kiezers die van traditionele partijen overgeschakeld zijn, we rekenen daar nieuwe kiezers bij: dan is dat een mix van oorzaken van het succes van Bart De Wever. Ik ben het niet eens met Torfs dat het dé oorzaak is van het succes, maar wel een van de oorzaken. Het is volgens mij niet juist om te meten in hoeverre die zaken opwegen tegen elkaar, ik denk echt dat het een perfecte mix is geweest die tot het succes van N-VA hebben geleid. Zeker ook het intellect en de kennis die Bart De Wever op zak heeft.
3 jaar na de feiten is N-VA nog steeds groot. Daar zit volgens mij ook de politieke crisis nog tussen. Neem daar dan ook nog de besparingsronde van de regering bij waar mensen nooit mee gediend zijn, het talent van De Wever, het wij-zij oordelen (van zowel N-VA als de Franstaligen) ... N-VA neemt niet deel aan het federale bestuur, dan is het logisch dat je als oppositiepartij scoort: je kan makkelijk het gevoel van de burger verkondigen en dat gaat er dan als zoete broodjes in.