Enkele post bekijken
Oud 9th January 2013, 15:53
H*ndrik.Peeters H*ndrik.Peeters is offline
HP

Laat ook duidelijk zijn dat de N-va nog altijd akkoord is met het Cordon Sanitair net zoals in het verleden. Ook al is het een donkere pagina in de democratie van België. Het is ook de schuld niet van 1 partij in dit geval. Het zijn er meerdere (ook die van de N-va).

Natuurlijk komen we nu in het vaarwater van de hypothese. Wat als BHV toen gesplitst werd... Wat als de Franstalige bereid waren voor hervormingen in 2007-2010. Op deze vragen zijn natuurlijk geen fatsoenlijk antwoord op te geven. Het enige waar ik de invloed van het Cordon Sanitair zie op het succes van de N-va, was in 2009. Dit valt te verklaren door LDD & N-va die zich opstelde op de rechtse vleugel. Hiermee verloor het Vlaams Belang de mildere Vlaams Belangers.

Nu de mensen die op Vlaams Belang stemde zijn evenwaardige stemmers als Open VLD, Groen, N-va, CD&V. Zij mogen ook het Vlaams Belang niet meer steunen mocht hen dat interesseren. Dat is in wezenlijke essentie de democratie. Mensen mogen veranderen van mening en hun stemgedrag daarop aanpassen. De grote doorbraak van de N-va was in 2010. We kunnen niet ontkennen dat dat een zwart verkiezingsjaar was voor de CD&V maar inderdaad ook voor Open VLD. Het waren de laagste scoren van de CD&V OOIT.

Mij maak je niet wijs dat dat door het Cordon Sanitair is. De trouwe CD&V kiezers zijn overgestapt van CD&V naar N-va. Natuurlijk heeft de media hype die ontstaan is in 2010 rond Bart De Wever (waar ik persoonlijk geen fan van ben! Mensen moeten stemmen op politici, niet op bekende Vlamingen.) ook invloed gehad op de uitslagen in datzelfde jaar. Maar nu 3 jaar na feiten, is de N-va nog altijd de grootste partij. Ik denk dat dit te verklaren valt door de professionaliteit van Bart De Wever als politicus. Hij blijft een persoon met een ongeëvenaard redevoering. Ik betwijfel of dit komt door de Slimste Mens Ter Wereld editie 2010 (aka Bart zijn editie).

Het zijn meerdere factoren die meespelen in het succesverhaal van Bart De Wever. In mindere maten het Cordon Sanitair, in grotere maten de media hype en de neergang van Yves Leterme. (De persoon die in 2007 zelfs mijn steun kreeg.)