Enkele post bekijken
Oud 9th January 2013, 14:49
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User

Laat duidelijk zijn dat CD&V officieel nog steeds het cordon sanitair respecteert, ongeacht wat er op lokaal niveau gebeurt. Wouter Beke tweette daar gisteravond nog zeer duidelijk over: Gedoogsteun is geen basis voor duurzaam beleid. De uitlatingen van Torfs zijn denk ik eerder zijn persoonlijke visie daarover.

Bart De Wever heeft volgens mij zijn succes mede te danken aan het cordon sanitaire. Ik zeg niet dat het volledig door het cordon sanitaire is, daar volg ik je in dat dat slechts één van de oorzaken van zijn succes is. Andere oorzaken zijn zijn redenaarstalent, zijn intellect, ik kan hem soms volgen in zijn ideeën.
Het cordon sanitaire is toch wel een factor die we niet mogen onderschatten. Het afbrokkelen van het Vlaams Belang is in 2006 al begonnen toen we in Antwerpen de Clash Janssens/De Winter zagen. De Winter heeft toen niet kunnen scoren en vanaf dat punt al is het mis beginnen lopen voor het Vlaams Belang. Wanneer je in een partij zit die geen macht mee mag uitoefenen, beginnen velen toch naar de overkant te loeren (Jurgen Ceder bv.). In de Vlaamse regering is N-VA toch wel opgenomen. Waarom zouden dan Vlaams Belang kiezers ook niet mee overschakelen? Mensen beginnen ook te beseffen dat onverdraagzaamheid, rassenhaat, ... niet geapprecieerd wordt.

Je mening over het succes van N-VA over de wanorde van CD&V volg ik niet helemaal. Het klopt dat CD&V in 2010 niet aan haar kiezers kon voorleggen wat ze in 2007 beloofd had, net zoals Open VLD ook klappen kreeg aan Vlaamse kant. Maar het is een beetje simplistisch uitgedrukt dat dat enkel aan CD&V ligt. Net zoals in 2010 weigerden de Franstaligen eerst om een hervorming te doen. Bijkomend had je dan nog de Open VLD in een regering die hun boegbeeld moesten laten schieten voor Leterme. Het verhaal van de stekker moet ik je vast en zeker niet uitleggen. Had De Croo nog enkele dagen langer blijven onderhandelen, was BHV toen al gesplitst geweest en hadden we (vermoed ik) 540 dagen stilstand uitgespaard.