31st December 2012, 11:21
|
Registered User
|
|
|
|
The University of Washington nam het gedrag van 1.102 voetgangers onder de loep. Ik vraag me af in hoeverre die resultaten representatief zijn voor de Vlaamse wandelaars... maar volgens mij zijn er inderdaad ook hier wel veel mensen die zich laten afleiden door hun gsm of mp3-speler. Ik denk hierbij spontaan aan alle joggers en fietsers die niet vooruit geraken zonder muziek. Ik begrijp dat en heb daar alle respect voor maar het volume voldoende laag zetten zodat je nog hoort wat er rondom jou gebeurt en op gevaarlijke punten je muziek volledig afzetten, is volgens mij geen overbodig luxe.
In het artikel spreken ze over het gevaar van sms'en en halen ze aan de zij die dit doen er twee seconden langer overdoen om drie rijstroken over te steken. Volgens mij doen die twee seconden er echt niet toe. Iedere mens is anders en een sportieve twintiger zal sneller kunnen oversteken als een tachtiger. Als automobilist moet jij het geduld hebben om mensen op hun eigen tempo de straat te laten oversteken. Of zijn we werkelijk zo onverdraagzaam geworden?! Het grootste gevaar bij sms'en tijdens het oversteken is volgens mij het gebrek aan aandacht voor datgene wat er rondom jou gebeurt. Dat je een aantal seconden langer aan het oversteken bent, is volgens mij geen probleem. Het is wel een probleem als je de mogelijke gevaren rondom jou niet ziet. Je kan dan ook geen oogcontact maken met de mensen rondom jou waardoor je eigenlijk ook niet zeker bent of ze jou gezien hebben. Daarnaast vind ik het behoorlijk asociaal aangezien je hoogstwaarschijnlijk niet even je hand zal opsteken naar diegene die voor jou gestopt is. De andere zaken die aangehaald worden zoals het negeren van verkeerslichten, het niet naar beide kanten kijken en het niet oversteken aan een zebrapad, zijn volgens wel heel belangrijke punten die zeker een negatief effect hebben op de veiligheid. Ik vind het zeer belangrijk dat je steeds naar beide kanten kijkt want het is niet omdat jij voorrang hebt dat je niet aangereden kan worden. Dat de ander in fout was lijkt mij een magere troost wanneer je daar op de grond ligt...
Britt haalt aan dat zij het vervelend vindt dat mensen niet naar het zebrapad gaan om over te steken wanneer dit maar een 100-tal meter verderop is. Daar ga ik niet mee akkoord. Het is verplicht om gebruik te maken van het zebrapad wanneer er één is binnen de 30 meter. Vind ik het oké als iemand op 35 meter afstand van een zebrapad oversteekt? Neen, dan denk ik vaak ook dat het niet echt een slimme actie is maar een 100-tal meter vind ik best al veel. Oké voor veel mensen is het inderdaad maar een kleine moeite maar ik denk dat je dit niet van iedereen mag verwachten. Volgens mij is het belangrijker om goed zichtbaar te zijn (Zeker tijdens de wintermaanden is dit een groot probleem!) en naar beide kanten te kijken dan om steeds over te steken aan een zebrapad. Is er eentje in de buurt, is het natuurlijk je plicht om daar gebruik van te maken maar ik vind niet dat iedereen honderden meters moet omlopen om toch maar over een zebrapad over te steken.
|