Enkele post bekijken
  #1  
Oud 28th December 2012, 09:57
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Gedronken of niet, 45 procent rijdt toch

Gedronken of niet, 45 procent rijdt toch

BRUSSEL - De BOB-controles zijn volop bezig, de campagne hamert erop dat drinken en rijden niet samengaan. En toch zegt bijna een Belg op de twee dat hij wel eens achter het stuur kruipt met een glas te veel op. Volgende week gaan de boetes omhoog.
De politiekorpsen in ons land mikken op 250.000 alcoholcontroles tijdens deze BOB-campagne, een pak meer nog dan de 200.000 van vorig jaar. En nog meer dan vorig jaar herhalen alle experten dezelfde mantra: drinken en rijden gaan niet samen. Go for zero, ook qua promille.
Veel effect lijkt dat niet te hebben: maar liefst 45,6 procent van de Belgen geeft van zichzelf toe wel eens achter het stuur te kruipen, ook al zijn ze ervan dat ze wellicht te veel hebben gedronken. Omdat het niet ver is, of omdat ze er wel tegen kunnen: altijd zijn er wel excuses voor.
‘Verontrustend, zeker omdat het in de enquête gaat over hoe ze hun alcoholgebruik zelf inschatten', zegt Danny Smagghe van mobiliteitsorganisatie Touring, dat de enquête uitvoerde bij duizend chauffeurs. ‘Dat wil niet noodzakelijk zeggen dat ze echt boven de wettelijke limieten zitten, maar het wijst er wel op dat we nog altijd de grenzen opzoeken. En dat terwijl uit onderzoek blijkt dat zelfs het minste alcoholgebruik je reactievermogen al aantast.'
Op 1 januari verhogen de boetes voor drinken en rijden: professionele chauffeurs worden al beboet vanaf 0,2 promille, alle anderen moeten 170 in plaats van 150 euro betalen als ze meer dan 0,5 promille alcohol in hun bloed hebben. Maar volgens Touring is dat niet de beste oplossing. ‘De enquête wijst duidelijk uit dat het drinkgedrag van chauffeurs samenhangt met de pakkans: amper 3,5 procent is er al eens voor beboet. Pas als ze het gevoel hebben dat ze tegen de lamp kunnen lopen, gaan bestuurders minder geneigd zijn om risico's te nemen.'
En al geven de Belgen grif toe dat ze het zelf wel eens doen, toch zijn ze streng over de combinatie tussen rijden en alcohol: 69 procent van de mensen vindt rijden onder invloed een zware inbreuk.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...121227_00415915

Datum: 28/12/2012

Mening:
Ik vind het best vreemd dat zoveel Belgen toegeven dat ze zelf wel eens achter het stuur zitten met een glaasje teveel op en dat toch 69 procent van de mensen vindt dat rijden onder invloed een zware inbreuk is. Dat wil dus eigenlijk zeggen dat ze de gevaren ervan wel inzien, maar dat wanneer zij degene zijn die achter het stuur zitten, dat het dan niet meer zoveel uitmaakt. Zo vat ik het toch op. Persoonlijk ben ik er ook echt tegen en ik zal zelf dan ook nooit alcohol drinken wanneer ik weet dat ik nadien nog moet rijden. Alcohol tast je reactievermogen aan, dus de kans dat je een ongeluk veroorzaakt wordt een stuk groter. Veel mensen denken misschien: “wat kan dat kleine beetje kwaad?” Maar wat als alle mensen een beetje zouden drinken en als iedereen dan op de baan komt? Ik zou er niet bij willen zijn. Ik vind het dan ook goed dat er vrij strenge alcoholcontroles zijn, ook al zien ze hun fout niet in, zo zullen mensen er misschien toch meer op gaan letten.
Met citaat antwoorden