Een op de vijf bestuurders rijdt zonder licht
wo 19/12/2012 - 08:06
Een op de vijf auto's rijdt rond met slechte voor- en achterlichten of zelfs helemaal zonder licht. Dat blijkt uit cijfers van de mobiliteitsorganisatie Touring die Gazet van Antwerpen kon inkijken.
Belga
Uit onderzoek dat Touring heeft uitgevoerd op de Ring rond Brussel, de Antwerpse ring, de E19, de E40 en de E411 blijkt dat een op de vijf autobestuurders rondrijdt met slechte voor- en achterlichten of zelfs helemaal zonder licht. Dat is een slechter resultaat dan bij een soortgelijk onderzoek dat Touring 5 jaar geleden heeft uitgevoerd.
Vaak vergeten bestuurders hun lichten of die blijken zelfs helemaal niet te werken. Volgens Danny Smagghe van Touring vertrouwen automobilisten al te vaak op hun automatische dimlichten, maar werken die niet altijd. "Het ene systeem is al gevoeliger dan het anderen", klinkt het. "Zo kan het gebeuren dat de sensoren niet aanschieten, terwijl dat eigenlijk wel zou moeten."
Rijden zonder licht kan een boete opleveren van 150 euro of meer.
Bron:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/b...219_autolichten
Eigen mening:
Door de opkomst van al maar meer automatische snufjes in auto's is dit nieuws niet heel onvoorspelbaar. Chauffeurs vertrouwen te hard op de automatische functies van hun wagen.
Zelf moet ik de lichten van mijn wagen nog 'manueel' aanzetten, waardoor ik dit (bijna) nooit vergeet.
Eenmaal chauffeurs de baan op zijn, merken ze niet eens dat ze zonder lichten rondrijden. 's Morgens kan dit levensgevaarlijk zijn, zeker met donker en mistig weer zoals deze morgen. Je ziet je tegen -of voorligger pas als je er bij wijze van spreke tegen bent gereden.
Men haalt in het artikel wel aan dat dit een boete van 150 euro kan opleveren, maar hier wordt in mijn ogen amper op gecontroleerd.
Mijn vader moest een aantal jaar terug wel stoppen voor twee agenten. Dit echter omdat hij zijn lichten wel had aanstaan.