"Niet alle nieuws komt achter de betaalmuur"
Door: Jan Debackere
Datum: 15/12/12, 07u43
Een groot deel van de nieuwssites blijft ook in de toekomst gratis toegankelijk.
Belgische uitgevers werken aan een betaalplatform voor nieuwssites. Maar er blijft een gratis website, zegt Laurens Verhagen, hoofdredacteur van demorgen.be en volkskrant.nl. .
"Nee, ik geloof niet dat het realistisch is om alles achter een betaalmuur te stoppen, zeker niet voor een algemene nieuwssite als demorgen.be. Dan krijg je zo weinig bezoekers over de vloer dat het niet meer interessant is. Je zal dan ook nog nauwelijks reclame-inkomsten overhouden. Er blijft dus een aantrekkelijke nieuwssite die gratis is en meer aanbiedt dan alleen maar berichten van het persbureau Belga. Die gratis website moet onderscheidend nieuws brengen, zodat het voor de lezers interessant is om naartoe te surfen."
Meer voor abonnees
"De exacte invulling is er nog niet, maar artikels met veel toegevoegde waarde zullen er wel bij zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan analysestukken en recensies: dat zijn typisch stukken die niet meer gratis zullen zijn. Daarnaast werken we ook aan een 'Plus'-omgeving, waar we extra diensten en mogelijkheden zullen aanbieden, zoals speciale apps. Daarmee willen we onze abonnees meer waarde voor hun geld bieden. Nu krijgen ze online immers nog hetzelfde als de niet-abonnees. De bedoeling is om ook de niet-abonnees te verleiden om voor die Plus-omgeving te betalen. Daarom is die gratis site zo belangrijk: die moet zo interessant zijn dat mensen willen betalen voor nog meer extra's."
"Zulke dingen moeten we nog verder bepalen, maar wellicht zullen we eerder met een dagpas werken die je een dag lang volledige toegang geeft tot de site. Een artikel kopen zal dan niet mogelijk zijn."
Onderscheidende inhoud
"Dat blijft uiteraard de grote vraag. Je moet de mensen daaraan laten wennen, bijvoorbeeld door ze eerst een aantal artikels per maand gratis te laten lezen en dan geld te vragen als ze meer willen. Op die manier kun je ze de stap laten zetten. Maar daarvoor moet de inhoud uiteraard steeds onderscheidend zijn. Mensen laten betalen kan erg snel gaan. Kijk maar naar iTunes: je maakt een keer een profiel aan, je geeft het nummer van je kredietkaart en je bent vertrokken. Mensen denken nu bijna niet meer na als ze apps kopen. Maar om zoiets te realiseren moet het platform supersimpel zijn. Gelukkig bestaat daar de technologie voor."
Bron:
www.demorgen.be
Mening:
Het is goed nieuws dat er toch nog een deel van het nieuws gratis blijft, maar ik vraag me af wat dit zal betekenen voor de kwaliteit van dat nieuws en wat voor soort nieuws dit dan zal zijn, zeker omdat de hoofdredacteur al direct het woord 'reclame' in de mond neemt. En laten sensationele artikels nu net datgene zijn wat het meeste bezoekers trekt ....