16th December 2012, 21:45
|
Registered User
|
|
|
|
Ook mij lijkt het beter om huiswerk nuttiger te maken en het niet te beperken tot oefeningetjes afwerken die in de klas niet gemaakt zijn. Dit is steeds hetzelfde en als je 5 oefeningen kan zonder problemen is het eigenlijk bijna zinloos om eventueel de ander 10 nog te maken. Op deze manier werken kinderen wel aan hun opdrachten, maar ze denken er weinig over na, volgens mij, omdat het al routinematig gaat.
Mocht het huiswerk bestaan uit iets diepgaandere opdrachten, meer functionele opdrachten of opdrachten in een andere situatie, denk ik dat de leerlingen er wel weer over na gaan denken, omdat de oplossing niet zo routinematig te vinden is. Leerlingen kunnen ook meer van zichzelf kwijt in een huistaak als de opdracht iets minder strikt is en er ruimte gelaten wordt voor eigen inbreng. Door een situatie uit hun eigen (gezins)leven toe te laten, wordt huiswerk volgens mij heel wat interessanter.
Huiswerk afschaffen is daarom niet nodig, het kan geen kwaad dat leerlingen ook na school nog even met school bezig zijn. Voor elk vak elke week een huistaak vind ik dan weer wat veel van het goede...
|