Enkele post bekijken
  #6  
Oud 16th December 2012, 20:30
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
"Huiswerk leert kinderen dat leren saai is." Ik vind niet dat we de schuld enkel moeten leggen bij de kwantiteit van het huiswerk, maar ook bij de kwaliteit ervan. Daarbij volg ik Bart en Kristof in hun meningen. Huiswerk hoort een meerwaarde te hebben. Leerlingen zien vaak extra oefeningen als een tijdverspilling, terwijl het hun een kans biedt om de leerstof in te oefenen en ook beter te begrijpen. Zo zijn ze er vaker mee bezig en hoeven ze niet alles te laten liggen tot de examens er zijn. Zoals Kristof aanhaalde, is het inderdaad een goed idee om de leerstof te koppelen aan hun leefwereld. Maak het huiswerk persoonlijker, zorg dat leerlingen er iets van zichzelf kunnen aan toevoegen en toon hen dat je nieuwsgierig bent naar hun antwoorden. Huiswerk heeft zo'n negatieve connotatie dat ik het belangrijk acht dat je als leerkracht de leerlingen duidelijk maakt waar huiswerk echt om draait en dat je hen er niet mee opstapelt simpelweg omdat het kan of omdat je jouw lessen af moet krijgen...

Anderzijds ben ik net als Bart van mening dat leerlingen ook zullen moeten leren plannen. Plannen is vaak een probleem bij leerlingen, maar ik dat het niet te veel gevraagd is om hen daarbij te helpen. Ook het CLB zou hen kunnen helpen. Toen ik in de eerste graad zat waren er extra lessen 'LerenLeren' voorzien om te leren plannen die me echt geholpen hebben voor de rest van het middelbaar. Als leerlingen hun huiswerk beter leren plannen, zien ze er minder tegenop om eraan te beginnen.

In het artikel staat ook dat huiswerk te gemakkelijk kan zijn voor de ene, maar dan weer te moeilijk voor de andere. Differentiëren is de boodschap!
__________________
- Some people are so poor, all they have is money
Met citaat antwoorden