16th December 2012, 14:27
|
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 106
|
|
Ik sta hier toch ook wat dubbel tegenover. Ik ben het er wel mee eens dat wanneer je door het jaar gespreid bezig bent met je leerstof, je deze veel beter beheerst dan wanneer je snel tijdens de blok nog alles naar binnen blokt. Ik vraag mij alleen af hoe ze dit gaan controleren? Nu zijn er leerlingen die niets doorheen het jaar doen en tijdens de blok nog snel alles gaan leren. Ik vind het goed dat je dit wil aanpakken maar ik vraag me toch af hoe ze dit juist gaan doen. Minder les per week en per dag maar 1 vak lijkt mij niet slecht. De uren die overblijven, wat gebeurt er daarmee? Dan is het nog altijd de verantwoordelijkheid van de studenten om op dat moment niet te feesten en voor school te werken. Wie zegt dat deze studenten dat daadwerkelijk gaan doen? Het kan toch goed zijn dat de studenten deze extra tijd niet gaan benutten en tijdens de examens helemaal in paniek gaan slagen want er is namelijk geen blokperiode meer. Dan gaan ze nachten studeren, alles opslaan in het kortetermijngeheugen, slagen en helemaal de leerstof niet beheersen.. Of zie ik dit te negatief in? Ik stel mij gewoon vragen bij de vrije tijd en hoe ze deze gaan inkleden?
Er is al een kloof tussen het secundair en het hoger onderwijs. Vaak is het een hele aanpassing om naar het hoger onderwijs te gaan. Je krijgt veel meer leerstof en meer verantwoordelijkheid. Niet iedereen gaat hier even goed mee om. Wanneer je dan organisatorisch niet zo sterk bent, val je in dit nieuwe systeem af. Zo maak je naar mijn mening de kloof alleen nog maar groter.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind dit systeem goed, maar denk dat er toch wat meer uitbreiding moet komen. Het 1ste jaar zou ik leerlingen dan ook zoveel mogelijk proberen bij te sturen in het leren leren en plannen van schoolwerk vooraleer je dergelijk systeem gaat invoeren..
__________________
What we do does not define who we are. What defines us is how well we rise after falling..
|