'27 doden bij schietpartij in Amerikaanse basisschool'
Bij een schietpartij in een basisschool in Newtown (Connecticut) zijn vrijdag 27 doden gevallen, waaronder enkele kinderen, meldt Reuters. De politie is massaal uitgerukt, de schutter overleefde de schietpartij niet. Volgens het persagentschap AP gaat het om de 'ergste tragedie ooit op een Amerikaanse school'.
Onder meer de directeur en de psycholoog van de Sandy Hook Elementary School, waar 600 kinderen naar school gaan, werden omgebracht. Volgens CNN zijn daar meer dan tien kinderen bij.
De schutter, die twee pistolen bij zich gehad zou hebben, is gedood, maar het is onduidelijk of de politie hem heeft doodgeschoten dan wel of hij is overgegaan tot een wanhoopsdaad. De politie heeft de man zijn twee wapens afgenomen.
De verdachte is een 20-jarige man, de politie is onderweg naar zijn woning. CBS News zou dan weer weten dat de dader de vader van een van de leerlingen in de school is.
Eerder werd er ook gewag gemaakt van een tweede schutter in de Sandy Hook Elementary School, maar ook dat is nog niet bevestigd.
'Kinderen kwamen bloedend naar buiten'
Een moeder vertelde op CNN dat ze wel 100 schoten gehoord had. 'Het was verschrikkelijk', zegt Brenda Lebinski, die meteen naar de school kwam waar haar dochter les volgt. 'Iedereen was hysterisch, zowel ouders als leerlingen. Er kwamen kinderen bloedend naar buiten. Of er op hen werd geschoten, weet ik niet, maar er hing toch bloed op hen.'
De ouders van de leerlingen stromen toe aan de school, waar ze hun kinderen in de armen sluiten.
De vader van Alexa, een jong meisje dat les volgt in de school, was enorm blij om zijn dochtertje veilig terug te zien. 'Ik kan niet geloven dat zoiets kan gebeuren in een kleine stad als de onze', vertelde hij aan CNN. 'Ik was geschokt.' Alexa's moeder vat het nog niet helemaal. 'Het lijkt onmogelijk', zegt ze. 'Dat zoiets zo dicht bij huis kan gebeuren...'
Witte Huis reageert
Jay Carney, woordvoerder van het Witte Huis, zegt dat iedereen meeleeft met het drama. 'We doen er alles aan om de hulpdiensten te helpen bij deze bijzonder tragische gebeurtenis. Er zal wel een ernstig debat gevoerd worden over wapenbezit, maar ik denk niet dat vandaag daar al de juiste dag voor is.'
Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...121214_00402387
Eigen mening:
Waar gaat het toch naar toe met "de mensheid"? Alweer een schietpartij in Amerika, dit keer in een lagere school. Ik vraag me echt af hoe iemand het in zijn hoofd kan halen om zomaar in het rond te gaan schieten op een lagere school.
Dit is niet eerste incident in Amerika en ik denk dan ook dat het niet verkeerd zou zijn om de wetgeving omtrent wapenbezit in Amerika te herzien. Momenteel is deze erg soepel; iedereen die meerderjarig is kan aan een wapen geraken...