Minder lessen, amper examens en geen blok
KU Leuven gooit eerste jaar fysica en wiskunde radicaal om
BRUSSEL - Om de slaagcijfers in de richtingen wiskunde en fysica te verhogen, krijgen de eerstejaars voortaan maar vier uur les per dag. In de gewonnen tijd moeten ze studeren. Want uitstellen tot de blokweek kan niet meer. Die valt namelijk weg.
Ze zijn in de minderheid, de Leuvense studenten wiskunde en fysica die in hun eerste jaar voor alle vakken slagen: maar een kwart van de honderd studenten haalt alle examens in januari en juni. Om de slaagkansen in de eerste bachelor wiskunde en fysica te verhogen, gooit de KU Leuven het studieprogramma vanaf volgend academiejaar radicaal om. Zo krijgen de eerstejaars in de richtingen wiskunde en fysica nog maximaal vier uur les per dag.
De tijd die de studenten daarmee winnen, moeten ze gebruiken om met de leerstof bezig te zijn, zegt Peter Lievens, decaan aan de Leuvense faculteit wetenschappen. ‘Op dit moment hebben de studenten 35 uur les per week. Dat is te veel om daarnaast ook thuis te studeren. Daardoor kunnen al halverwege het semester veel studenten niet meer volgen tijdens de les. Ze haken af, want vakken als wiskunde en fysica kan je onmogelijk nog volgen, als je de basis niet snapt.'
Uitstelgedrag
Volgens Lievens kampen veel studenten met uitstelgedrag. ‘Een grote groep van de eerstejaarsstudenten slaagt niet voor de vakken, hoewel ze de studie in principe wel aankunnen. Want ze slagen een jaar later wel, eens ze doorhebben dat ze de stof moeten bijhouden.'
De studenten zullen voortaan de lessen altijd moeten voorbereiden, zegt Lievens. ‘De docenten gaan de leerstof niet meer voorkauwen. Dan zullen de colleges ook veel efficiënter verlopen. Want als de studenten de leerstof al hebben doorgenomen, kan de docent zich concentreren op de moeilijke delen.'
Lievens heeft er alle vertrouwen in dat de studenten de lesvrije tijd ook effectief zullen gebruiken om de lessen voor te bereiden. ‘De meeste studenten beginnen heel gemotiveerd aan hun studie. Doorgaans houden ze zich ook aan de afspraken over de voorbereiding van practica of lessen – op voorwaarde dat de tijdsdruk redelijk blijft.'
De universiteit past ook het examenrooster in het eerste jaar fysica en wiskunde grondig aan: in de plaats van één blokweek na de kerstvakantie en drie weken examens, komen er in januari twee extra lesweken en twee examenweken. Lievens: ‘We gaan de studenten sterker tijdens het semester evalueren. Daardoor kunnen we het aantal vakken waarin de studenten examen moeten afleggen, beperken tot vier per examenperiode. En doordat de blokweek wegvalt, kunnen de studenten zich zeker geen uitstelgedrag meer permitteren.'
Monitor
De studenten staan helemaal achter de plannen, zegt Natascha Desmet, studentenvertegenwoordiger in de faculteit wetenschappen en laatstejaars wiskunde. ‘Ik wou dat ik dat programma had gehad in mijn eerste jaar aan de universiteit. Want ik slaagde ook niet voor bepaalde vakken omdat ik dacht dat naar de les gaan voldoende is om te kunnen volgen.'
Volgens Desmet laat de universiteit haar studenten met de moeilijke leerstof niet in de kou staan. ‘Wanneer de studenten geen les hebben, zijn er lokalen voor hen gereserveerd waar ze samen kunnen studeren en opdrachten kunnen maken. Er is dan ook altijd een monitor beschikbaar die hen kan helpen, als ze met vragen over de leerstof zitten.'
Over twee jaar gaat de faculteit het nieuwe studieprogramma evalueren. Dan wordt de aanpak mogelijk ook in de andere richtingen van de faculteit wetenschappen ingevoerd.
Bron: De Standaard, 13/12/2012
Eigen commentaar: Ik vind dit persoonlijk een goed idee. De universiteit is immers een plek waar men op zelfstandige wijze leerstof moet leren verwerken. Bij een academische opleiding krijg je nu eenmaal een grote massa leerstof voorgeschoteld die je moet weten te verwerken binnen een bepaalde termijn. Het is wel belangrijk dat er nog steeds een soort van begeleiding beschikbaar is, bijvoorbeeld in de vorm van een monitoraat. Men betaalt immers meer dan genoeg om hoger onderwijs te mogen genieten. Het zou bijgevolg onverantwoord zijn de studenten geheel aan hun lot over te laten, maar dat is hier echter niet het geval.
Het is in elk geval zeer efficiënt de studenten de leerstof al eens thuis te laten voorbereiden, zodat er tijdens de lessen aandacht kan worden besteed aan de probleempunten.
|