Enkele post bekijken
Oud 13th December 2012, 10:58
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User

Ik dacht op dit artikel te reageren dat er inderdaad weinig vooruitgang is in de vrouwenrechten wereldwijd, maar dat er in West-Europa wel steeds meer gelijkheid heerst.
Toen ik even verder zocht op het internet kwam ik echter uit bij het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen. Het is een federaal instituut dat er op termijn voor wil zorgen dat de gelijkheid iets vanzelfsprekend wordt. Want dat is het, ook in België, nog helemaal niet. Hun statistieken geven aan dat vrouwen nog steeds minder verdienen en vaker het slachtoffer zijn van partnergeweld. Ook in België moeten er dus nog serieuze stappen gezet worden voor vrouwen dezelfde rechten hebben als mannen.
(onder andere: http://igvm-iefh.belgium.be/nl/stat...m:336-111759-64)

In landen in Afrika of Zuid-Amerika is de kloof nog veel groter dan bij ons. Daar zou het ondenkbaar zijn dat ik mijn mening kwijt kan op het internet, of zelfs dat ik kan lezen en schrijven. De stereotypering moet verdwijnen en het besef moet komen dat vrouwen wel degelijk belangrijk zijn in de maatschappij.
Hieronder nog enkele duidelijke cijfers over de toestand in 2011.

UN Women merkt op dat er wereldwijd al grote inspanningen zijn gedaan. Op volgende punten zijn de grootste vorderingen gemaakt:
- 173 landen hebben een betaald moederschapsverlof
- 139 landen hebben een grondwet die gendergelijkheid garandeert
- 125 landen hebben huiselijk geweld opgenomen in het strafrecht
- 117 landen hebben wetten die gelijk loon m/v garandeert
- 115 landen geven vrouwen wettelijk gelijke eigendomsrechten.

Het rapport signaleert daarnaast ook nog een aantal werkpunten:
- 127 landen hebben geen expliciete wetgeving om verkrachtingen binnen het huwelijk te criminaliseren
- 61 landen beperken abortus
- 53% van de vrouwen wereldwijd is in een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt
- 50 landen hanteren een lagere huwelijksleeftijd voor vrouwen dan voor mannen
- 10-30% is de gemiddelde loonkloof tussen mannen en vrouwen

(Naar Progress of the World's Women: in Pursuit of Justice van UN Women, http://www.rosadoc.be/joomla/index....wereldwijd.html
Met citaat antwoorden