Enkele post bekijken
  #2  
Oud 12th December 2012, 20:23
Nick Peers Nick Peers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 90
Lagere drempel voor sociale woning

Naar mijn mening is het voorstel van Minister van Wonen Freya Van den Bossche wel een goed wetsvoorstel. Ik sluit me dus niet aan bij het betoog van Evelien dat ik trouwens ook erg racistisch getint vind. Of je het nu leuk vindt of niet, onze samenleving wordt meer en meer een multiculturele samenleving. Het is belangrijk dat je de 'andere' niet uitsluit want hij maakt ook deel uit van onze maatschappij. Daarenboven denk ik dat je niet alle 'buitenlanders' over dezelfde kam mag scheren. Ik denk dat er ook veel Belgen zijn die zichzelf op domme manieren (drank, gokken, ...) in de schulden hebben gewerkt en nu recht hebben op een sociale woning. Ga je dan ook alle Belgen veralgemenen en een sociale huurwoning weigeren? Daar heb ik toch mijn bedenkingen bij.

Hoe je het ook draait of keert, het aantal mensen dat in de armoede terechtkomt blijft stijgen. Een aantal factoren zijn hier in hoofdzaak verantwoordelijk voor zoals de stijgende werkloosheid die op een historisch hoog peil staat. Ook de hoge levenskost in ons land zorgt ervoor dat mensen snel in de armoede terecht kunnen komen. Mensen die scheiden, zeker als ze kinderen hebben, en plotseling alles alleen moeten bekostigen lopen een enorm risico om in de armoede te belanden. Het grote probleem is dat de maatschappij het armoedeprobleem niet ziet. Vele mensen verstoppen hun armoede en daardoor wordt het beleid niet genoeg afgesteld op het bestrijden van armoede.

Dat Minister Van den Bossche de werkelijke nood aan sociale woningen duidelijk wil maken vind ik een heel sterke uitspraak die aantoont dat zij het beste voorheeft met mensen in financiële problemen. Ik sluit me hierbij aan en ik vind het ook een goed idee om de drempel te verhogen. Mensen met een laag inkomen moeten de kans krijgen om hun financiële situatie terug recht te trekken. Dat kan niet zonder een ruggesteun van de overheid of het is in ieder geval erg moeilijk. Vaak zijn mensen bereid om te gaan werken, maar omdat ze laaggeschoold zijn verandert het loon dat ze krijgen weinig aan hun situatie. Voor die mensen kan een sociale huurwoning deels een oplossing bieden denk ik.

Ook het argument dat wordt aangehaald dat sociale huurwijken geen gettowijken mogen worden is een belangrijk argument. Het is belangrijk dat die wijken niet verpauperen en de bewoners ervan niet in een negatieve spiraal terechtkomen.
Met citaat antwoorden