Hoewel het een zeer mooi initiatief is, had discountketen Lidl beter eerst wat meer research gedaan vooraleer ze met een dergelijke actie op de proppen kwam. Vandaag de dag maakt vrijwel iedereen - ook bedrijven - veelvuldig gebruik van sociale media zoals Facebook en Twitter. Het is echter al meermaals bewezen dat niet iedereen hier deftig mee kan werken en dat dat wel eens tot onvoorziene problemen en situaties kan leiden. Denk maar aan al die "privé-feestjes" die plots openbaar op Facebook verschijnen omdat de oprichter niet beseft dat er zoiets als privacy-instellingen bestaat. Uiteindelijk komen daar dan, onbedoeld, heel wat onbekende mensen op af die een spoor van vernieling en overlast achterlaten. Onderaan deze post vindt u een artikel over een soortgelijke situatie.
Lidl neemt heel het gebeuren echter heel sportief op en besloot alsnog heel wat extra voedselpakketten te voorzien.
Verjaardagsfeestje loopt uit de hand na Facebookfoutje
De 16-jarige Duitse Thessa had haar verjaardagsfeestje heel anders voorgesteld. Het meisje had op Facebook haar beste vrienden uitgenodigd om haar verjaardag te vieren. Door een foutje werd de uitnodiging voor haar feest openbaar gemaakt voor iedereen. Ruim 16.000 mensen hadden aangegeven langs te komen op haar feestje. Uit angst dat het uit de hand zou lopen, cancelde ze het feestje.
Maar zo'n 1.600 jongeren lieten zich niet ontmoedigen en stonden vrijdagavond voor Thessa's deur. Zelf was ze in geen velden of wegen te bekennen, want ze zou toevlucht hebben gezocht bij haar opa en oma. De 'gasten' bleven in Thessa's straat hangen en zongen haar toe. De jongeren hadden veel gedronken waardoor de situatie 's nachts uit de hand liep. Vuilnisbakken werden omgegooid en auto's beschadigd. Ook werd er met stenen en flessen gegooid. De politie pakte elf mensen op wegens vandalisme. Eén agent raakte gewond.
"Alleen vrienden"
Op maandag schreef Thessa op Facebook: "Vrijdag 3 juni 2011, bij Thessa. Jullie zijn allemaal uitgenodigd." Daarbij stond het adres van het huis van haar ouders. Helaas had ze de instelling over het hoofd gezien om de uitnodiging 'alleen voor vrienden' openbaar te maken en werd deze zichtbaar voor alle Duitse Facebookers.
Overigens is Thessa niet de enige die de fout maakte. Een Australische tiener overkwam onlangs hetzelfde. Ruim 200.000 feestvierders hadden toegezegd te komen, toen haar uitnodiging voor een verjaardagsfeestje ook openbaar op Facebook stond. Uiteindelijk kon het feestje in kleine kring doorgaan, maar wel met een politieteam voor de deur geparkeerd.
Bron:
NOS
Link naar artikel