Enkele post bekijken
Oud 12th December 2012, 10:44
Esther Lambrechts Esther Lambrechts is offline
Registered User

‘Staatssecretaris Maggie De Block viseert liever gezinnen dan gangsters'

BRUSSEL - Burgemeester van Gent Daniël Termont valt zwaar uit naar staatssecretaris voor Asiel en Migratie Maggie De Block (Open VLD). ‘Kinderen zonder papieren worden van de schoolbanken geplukt en op het vliegtuig gezet, maar illegale gangsters blijven vrij rondlopen', zegt Termont.
‘Men slaagt er niet in om illegale misdadigers van straat te houden', aldus de SP.A-burgemeester in De Morgen. ‘Die mensen liegen over hun nationaliteit, waardoor ze niet uitgeleverd kunnen worden. In negen van de tien gevallen laat de Dienst Vreemdelingenzaken ze weer lopen, zelfs als ze zware misdaden hebben gepleegd. Ik begrijp niet dat de staatssecretaris die verantwoordelijk is voor de DVZ daar niets aan doet.'

Aparte instelling

Termont pleit ervoor illegale misdadigers op te sluiten in een aparte instelling. ‘Illegale inbrekers zou men onmiddellijk moeten opsluiten in afwachting van hun uitwijzing. Het zijn altijd dezelfden achter de inbraakgolf die zoveel ellende veroorzaakt bij zeer veel mensen. Dat men daar niets aan doet, is onbegrijpelijk. Zo is het dweilen met de kraan open voor de politie', meent Termont.

Hij merkt nog op dat hij zich zou focussen op de criminelen, mocht hij staatssecretaris zijn. ‘Maar gezinnen zijn nu eenmaal veel gemakkelijker om op te pakken en uit te wijzen'.

Strop-team

De uitval van Termont komt er naar aanleiding van de opmerkelijke acties van het Strop-team, dat bestaat uit agenten die na hun reguliere diensturen de Gentse probleemwijken opkuisen. In een jaar tijd werden bij Strop-acties 979 mensen opgepakt. Het team nam ook 240 wapens en ruim 5 kilo drugs in beslag.

De Block wou niet te reageren op de uithaal van Termont.

Bron: www.standaard.be

Mening: Ik kan begrijpen dat, zoals het in het artikel vermeld is, gezinnen makkelijker te bereiken en op te vangen zijn. Dit is uiteraard ook zeer belangrijk, daar mag ook nog de nadruk op gelegd worden want die vind ik niet terug in het artikel.

Wel ben ik het helemaal eens met het feit dat het gewoonweg niet kan dat er zoveel criminelen vrij rondlopen. Dit brengt veel mensen in gevaar en daarom vind ik het absoluut niet verantwoord dat er zo'n beslissingen worden genomen. Uiteraard begrijp ik dat het moeilijk is om deze mensen vast te houden, aangezien ze hier illegaal verblijven. Het voorstel om illegale misdadigers op te sluiten in een aparte instelling vind ik daarom nog niet zo slecht. Illegaal of niet, niemand heeft het recht om met criminele zaakjes bezig te zijn en daarom moeten ze ook opgesloten worden.

Wat de strop-acties betreft, hier schrik ik wel van de hoge cijfers. Maar zo te zien was deze actie zeer effectief en zijn er weer verschillende mensen die het niet verdienden om nog vrij rond te lopen aangehouden. Al vind ik het zeer jammer om te moeten zeggen dat ze het niet verdienden. Ik kan gewoon niet begrijpen dat mensen zo'n slechte dingen kunnen doen. Als iedereen nog maar een beetje respect opbrengt voor zijn medemens, zou dit allemaal niet gebeuren. En van dit respect is er vandaag de dag nog maar veel te weinig.
Met citaat antwoorden