Vlaamse leerlingen scoren slecht voor wetenschappen
• dinsdag 11 december 2012, 12u59
• Bron: Belga
• Auteur:jvt
De Vlaamse scholieren uit het lager onderwijs bengelen onderaan het Europees klassement voor wetenschap. Dat blijkt uit een wereldwijde studie. Voor wiskunde scoort de Vlaamse jeugd wel goed.
Het TIMSS-onderzoek (Trends in International Mathematics and Science Study) wordt uitgevoerd bij scholieren uit het vierde leerjaar lager onderwijs.
Wat wiskunde betreft zit Vlaanderen in de kopgroep, die wordt aangevoerd door Singapore, Zuid-Korea en Hongkong. Van de deelnemende Europese landen moet onze regio enkel Noord-Ierland laten voorgaan.
‘Buiten Nederland is er bovendien geen enkel land met zo weinig verschil tussen de sterkste en de zwakste leerlingen', zegt Jan Van Damme van het Centrum voor Onderwijseffectiviteit aan de KU Leuven.
Wetenschappen hinken achterop
Goede punten dus, maar voor wetenschap gaan de resultaten een heel andere richting uit. Op Polen, Spanje en Noorwegen na moet Vlaanderen alle West-Europese landen laten voorgaan. Slechts 2 procent van onze scholieren antwoordde correct op de vragen die internationaal als ‘gevorderd' worden beschouwd.
‘Een deel van de verklaring zit in het feit dat wetenschap in ons basisonderwijs vooral in de laatste jaren aan bod komt', stelt Van Damme. ‘We hebben echter ook duidelijke aanwijzingen dat onze leerkrachten zich niet zeker voelen in de lessen wetenschap', aldus de professor.
Smet erkent probleem
Ook minister van Onderwijs Pascal Smet, die dinsdag in Oslo verblijft, erkent in een mededeling het probleem. ‘Gezien de zwakke resultaten lijken zich een aantal maatregelen op te dringen in samenwerking met de onderwijsverstrekkers.' Smet wil in de vroegere leerjaren meer aandacht besteden aan wetenschap en de onzekerheid van de leerkrachten aanpakken.
Het kabinet Onderwijs verzekert dat de hervorming van het secundair onderwijs, waardoor meer leerlingen voor technische en wetenschappelijke richtingen zouden moeten gaan kiezen, geworteld wordt in de lagere scholen.
Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...121211_00398563
Eigen mening:
Het is jammer dat onze leerlingen uit het vierde leerjaar zo laag scoren op het gebied van wetenschappen. Als ik terugkijk op mijn schoolcarrière dan moet ik zelf ook toegeven dat mijn niveau op het gebied van wetenschappen te laag ligt. Ik heb in de lagere en middelbare school amper wetenschappelijke vakken gekregen. Daardoor heb ik nu ook nog steeds weinig kennis van wetenschappelijke vakken en dat vind ik wel jammer.
Dat het Vlaamse onderwijs qua wetenschappen achterstaat op de buurlanden is niet echt positief te noemen. Ons land moet zich richten op nichemarkten om de economie draaiende te houden en daarin is onderzoek en ontwikkeling erg belangrijk. Dat onderzoek vereist wetenschappers die nieuwe producten kunnen ontwikkelen. Als het onderwijs niet aangepast wordt aan wat de maatschappij nodig heeft dan zullen we in de toekomst met structurele tekorten kampen voor arbeidsplaatsen. Vacatures zullen niet ingevuld raken voor wetenschappelijke beroepen omdat wetenschappers steeds belangrijker worden. Hopelijk kan M. Smet het gewicht van de wetenschappen in het onderwijs verzwaren om in de nabije toekomst aan de stijgende vraag naar wetenschappers op de arbeidsmarkt te voldoen.