Vlaamse leerlingen scoren slecht voor wetenschappen
De Vlaamse scholieren uit het lager onderwijs bengelen onderaan het Europees klassement voor wetenschap. Dat blijkt uit een wereldwijde studie. Voor wiskunde scoort de Vlaamse jeugd wel goed.
Het TIMSS-onderzoek (Trends in International Mathematics and Science Study) wordt uitgevoerd bij scholieren uit het vierde leerjaar lager onderwijs.
Wat wiskunde betreft zit Vlaanderen in de kopgroep, die wordt aangevoerd door Singapore, Zuid-Korea en Hongkong. Van de deelnemende Europese landen moet onze regio enkel Noord-Ierland laten voorgaan.
‘Buiten Nederland is er bovendien geen enkel land met zo weinig verschil tussen de sterkste en de zwakste leerlingen', zegt Jan Van Damme van het Centrum voor Onderwijseffectiviteit aan de KU Leuven.
Wetenschappen hinken achterop
Goede punten dus, maar voor wetenschap gaan de resultaten een heel andere richting uit. Op Polen, Spanje en Noorwegen na moet Vlaanderen alle West-Europese landen laten voorgaan. Slechts 2 procent van onze scholieren antwoordde correct op de vragen die internationaal als ‘gevorderd' worden beschouwd.
‘Een deel van de verklaring zit in het feit dat wetenschap in ons basisonderwijs vooral in de laatste jaren aan bod komt', stelt Van Damme. ‘We hebben echter ook duidelijke aanwijzingen dat onze leerkrachten zich niet zeker voelen in de lessen wetenschap', aldus de professor.
Smet erkent probleem
Ook minister van Onderwijs Pascal Smet, die dinsdag in Oslo verblijft, erkent in een mededeling het probleem. ‘Gezien de zwakke resultaten lijken zich een aantal maatregelen op te dringen in samenwerking met de onderwijsverstrekkers.' Smet wil in de vroegere leerjaren meer aandacht besteden aan wetenschap en de onzekerheid van de leerkrachten aanpakken.
Het kabinet Onderwijs verzekert dat de hervorming van het secundair onderwijs, waardoor meer leerlingen voor technische en wetenschappelijke richtingen zouden moeten gaan kiezen, geworteld wordt in de lagere scholen.
Bron: De Standaard, dinsdag 11 december 2012, 12u59,
http://www.standaard.be/artikel/det...121211_00398563
Mening: Ik vind het spijtig dat de kop van dit artikel zo negatief geformuleerd is. Als je het artikel begint te lezen blijkt dat onze leerlingen de lagere school verlaten met een erg goed niveau voor wiskunde. Ook het verschil tussen de sterkste en de zwakste leerlingen is enorm klein. Hier mogen we als leerkrachten toch zeker fier op zijn! Een complimentje voor onze collega's van het lager onderwijs.
Voor wetenschappen scoren we dan inderdaad minder goed. Ik herinner me uit de lagere school ook dat er aan wetenschappen of techniek weinig aandacht werd besteed. Natuurlijk ben ik als leerkracht secundair Nederlands-Wiskunde geen specialist in de eindtermen van lager onderwijs op het gebied van wetenschappen. In mijn eigen lessen vroeger kwam wetenschap enkel in wereldoriëntatie soms aan bod, maar die lestijden moeten nog gedeeld worden met milieu, samenleving, geschiedenis,... Pas in het middelbaar krijgen leerlingen echt specifiek wetenschappelijke vakken als fysica, biologie of chemie.