Enkele post bekijken
Oud 10th December 2012, 20:01
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User

"Vaak zie je het tafereel van wenende kinderen aan de schoolpoort, als hun ouders hen afzetten. Vele ouders geven hun kind niet graag af. Ze hebben het liever bij zich, zodat ze zien wat er met gebeurd."

Ik denk niet dat dat de reden is waarom sommige kleuters nog altijd niet naar school gaan. De reden is veel complexer denk ik. Wanneer je als ouder anderstalig bent, ben je ook vaak niet op de hoogte van al deze zaken. Het is moeilijk om te weten waar het kleuteronderwijs dan allemaal goed voor is of wat dit juist inhoudt. Ook is nonchalance een oorzaak voor het probleem. Wetende dat het toch niet verplicht is, maakt dat sommige ouders dan zoiets hebben van 'ach, laten we het kind maar thuis spelen' of 'het kind heeft nog veel slaap nodig'.

Ik vind het heel belangrijk dat kinderen al naar de kleuterklas gaan. Zo leren ze omgaan met leeftijdsgenoten en leren ze ook vele vaardigheden aan (knippen, plakken, binnen de lijntjes kleuren, samen spelen, luisteren naar elkaar...) Deze zaken zijn bijzonder belangrijk voor de ontwikkeling van het kind. Wanneer deze taak ook nog eens op de schouders van de juf van het eerste leerjaar valt, wordt het volgens mij enorm vermoeiend om elke dag als juf paraat te staan.
Met citaat antwoorden