Enkele post bekijken
  #1  
Oud 10th December 2012, 13:09
Joëlle.Van.den.Mooter Joëlle.Van.den.Mooter is offline
[Joëlle]
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: vlimmeren
Posts: 107
Jean-Claude Marcourt wil lerarenopleiding hervormen

Jean-Claude Marcourt wil lerarenopleiding hervormen

BRUSSEL - Jean-Claude Marcourt, de minister van Onderwijs van de Franse gemeenschap (Fédération Wallonie-Bruxelles), wil de opleiding van het onderwijspersoneel hervormen. Zijn project, dat donderdag nog wel goedgekeurd moet worden, bepaalt dat alle opleidingen vijf jaar duren, zo staat maandag in Le Soir.

Het project voorziet dat slechts één instelling instaat voor de opleiding van de leerkrachten. Het verschil tussen leerkrachten in het lager middelbaar en het hoger middelbaar moet verdwijnen.

Toekomstige leerkrachten zullen een verplichte test Frans moeten afleggen, die echter niet selectief zal zijn. In zijn nota oppert Marcourt dat een groep deskundigen de voorgestelde regeling moet bekijken. Daarna zullen de sterke en de zwakke punten besproken worden met de betrokkenen.

BRON: http://www.standaard.be/artikel/det...121210_00397290

EIGEN MENING: De leerkrachtenopleiding voor de eerste twee graden van het secundair onderwijs, duurt momenteel 3 jaar en kan je volgen op hogeschool-niveau. De leerkrachtenopleiding voor de laatste graad van het secundair onderwijs, duurt momenteel vijf jaar en is op universitair niveau. Dit is echter enkel zo, als je nergens faalt. Ik spreek echter uit ervaring en kan jullie vertellen dat bijna de helft van de hogeschool studenten/universiteitsstudenten minstens één jaar langer op school gaan moeten zitten. 6 jaar naar school gaan, om leerkracht te worden, is dat niet een beetje te veel van het goeie?
Ook wil ik duiden op het niveauverschil tussen de universiteit en de hogeschool. Ik heb op de Katholieke Universeit Leuven gezeten en zit momenteel op de Thomas Moore Kempen. Het verschil in niveau is echt enorm. Houdt het voorstel van Marcourt in dat enkel universitairstudenten leerkrachten kunnen worden? Dat vind ik alles behalve eerlijk. Niet iedereen onder ons (leerkrachtenopleiding secunair onderwijs) is in staat om te slagen op universitair niveau, net daarom is de opleiding er ook op hogeschool-niveau.
Ik snap natuurlijk het punt van Marcourt wel, maar ik zou het jammer vinden als er hierdoor slechts een veel selectere groep leerkracht secundair onderwijs zou kunnen worden. Mensen die afstuderen als leekracht voor de eerste twee graden secundair onderwijs, kunnen vervolgens nog steeds een universitaire studie doen, als ze dat wensen.
Met citaat antwoorden