![Oud](images/statusicon/post_old.gif)
8th December 2012, 16:57
|
Registered User
|
|
|
|
Nederlandse lijnrechter 'klinisch dood' na geweld jeugdvoetballers
Als je zoiets leest, moet je niet schrikken dat er een tekort is aan scheidsrechters en lijnrechters in de provinciale voetbalreeksen. Ikzelf ben ook een fervent voetballiefhebsters en ga elk weekend naar mijn vriend kijken die in tweede provinciale voetbalt. Elk weekend komt het wel voor dat supporters het niet eens zijn met de scheidsrechter of lijnrechter en vervolgens iets beledigends roepen.
Enkele weken geleden werd de match zelfs stilgelegd toen er een opmerking gemaakt werd over de scheidsrechter die van Marokkaanse afkomst was. Hij voelde zich ten zeerste aangevallen en floot de match af. Enerzijds moet je als scheidsrechter weten dat je nooit goed kan doen voor beide partijen, maar anderzijds vind ik het zeker niet correct dat deze mensen – terwijl ze ook enkel maar hun job doen – voor het rot van de straat worden uitgemaakt.
Ik ben dus wel degelijk gewend aan enig verbaal geweld wanneer ik naar een voetbalmatch ga kijken. Toen ik echter het nieuws vernam dat er een lijnrechter klinisch dood werd gestampt, was ik echt aangedaan. Ik snap niet hoe iemand zoiets kan bezielen. Er is sprake van twee jongeren van 15 en één van 16, waar gaat het met onze wereld naartoe? Als er dan ook nog eens gespeculeerd wordt dat deze jongeren allochtonen zouden zijn, begin ik me nog meer vragen te stellen. We moeten zeker niet voorlopen op de feiten en verder onderzoek afwachten, maar als de speculaties toch blijken te kloppen vind ik dat deze zaak nog uitvoeriger behandeld moet worden.
Voor de lijnrechter is het spijtig genoeg allemaal te laat, maar ik hoop dat zowel de spelers als supporters inzien dat zulk zinloos geweld echt een brug te ver is.
|