Enkele post bekijken
  #1  
Oud 6th December 2012, 23:40
D*ies.Ameye D*ies.Ameye is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 27
Scheepsramp op Noordzee was menselijke fout

Het dodelijke scheepsongeluk op de Noordzee was waarschijnlijk het gevolg van een menselijke fout. Dat heeft een manager van de rederij van het gezonken vrachtschip Baltic Ace verklaard. In de voormiddag werd nog een vijfde lichaam uit het water gehaald. Nog zes opvarenden zijn vermist. De zoekactie werd om rond 16.30 uur gestaakt. Dat het zoeken morgen bij daglicht wordt voortgezet, is hoogst onwaarschijnlijk. De vijf tot nu toe geborgen overleden slachtoffers, zijn geïdentificeerd. Het zijn een 47-jarige man en een 60-jarige man uit Polen, een 47-jarige man uit Oekraïne en twee mannen uit de Filipijnen, van 51 en 30 jaar oud.

Een helikopter van de Belgische luchtmacht bracht het vijfde dodelijke slachtoffer naar Rotterdam The Hague Airport. De hele dag werd er gezocht naar de zes resterende vermisten. Daarbij werd gebruik gemaakt van twee schepen van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), twee vliegtuigen en twee helikopters. "De zoekactie gaat indien nodig door totdat het donker wordt", meldde een woordvoerder. Voor de vermisten is zo goed als geen hoop. "Het water had een temperatuur van ongeveer acht graden en dan heb je enkel kans om te overleven als je binnen een half uur tot een uur gered wordt", klinkt het. De ramp zal dus vermoedelijk aan elf mensen het leven hebben gekost.

Of de Belgische Sea King morgen weer uitrukt is nog niet geweten. "Dat hangt af van de Nederlandse autoriteiten, maar ik denk dat dat niet het geval zal zijn. Er is weinig hoop voor de zes vermisten". Inmiddels betuigde de Haven van Zeebrugge ook hun medeleven.

De bemanning van het schip bestond uit Polen, Bulgaren, Oekraïners en Filipino's. Het schip voer onder de vlag van de Bahama's. De Baltic Ace had volgens de operationeel manager van het Griekse Stamco Ship Management ruim 1.400 auto's aan boord. Het ging voornamelijk om Mitsubishi's, afkomstig uit Japan en Thailand.

Buiten levensgevaar
De overlevenden die in België verzorgd worden, maken het goed. Ze hadden allemaal onderkoelingsverschijnselen, maar niemand verkeert nog in levensgevaar. De twee slachtoffers die er het ergst aan toe waren werden naar Veurne gebracht. "Alles is vlot verlopen. Ze liggen nog op de intensive care, maar daar zullen ze in de loop van de dag ontslagen worden", aldus dr. Lebbinck die verder niets kwijt kon over de slachtoffers.

In het AZ Damiaan van Oostende lagen er nog vijf gewonden, twee van Filippijnse afkomst en drie Polen. "Ze hebben net een laatste medische controle gehad en worden in de loop van de middag naar Rotterdam gebracht, naar hun collega's", duidt dr. Sibiet. "De slachtoffers waren onderkoeld en sommigen hadden lichte kneuzingen. We hebben ze opgewarmd met dekens en heteluchtdekens. Geleidelijk, want zo moet dat."

De slachtoffers lijden wel aan een psychologisch trauma. "Je mag dat toch niet onderschatten. Ze hebben vannacht al kunnen bellen met familie en vrienden, want het is belangrijk dat toch die geborgenheid voelen."

Weinig schade bij andere schip
Het gezonken schip telt acht dekken en is in 2007 bij het Poolse Stocznia Gdynia gebouwd. Het gevaarte is 148 meter op 25 meter groot, goed voor 23.498 brutoton, 7.787 nettoton en het heeft een diepgang van 7,9 meter. Het schip kon een maximale snelheid van 19 knopen ontwikkelen.

De aanvaring gebeurde gisteren rond 19.40 uur op 65 kilometer van de kust van Zeeland, een belangrijk knooppunt voor de haven van Rotterdam. De Baltic Ace was even voordien uit Zeebrugge vertrokken en zette koers naar Finland. Het andere bij de botsing betrokken schip, de Corvus J, was op weg van Schotland naar Antwerpen en heeft nauwelijks schade opgelopen.

Bron:
De Morgen: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...ijke-fout.dhtml

Eigen Mening:
Een update op mijn eerder gepost artikel. Het zou een menselijke fout zijn, dit omdat het zeer goed weer was en de 2 boten elkaar wel moeten gezien hebben. Daarnaast was het schip dat gezonken was nog maar 5 jaar oud, wat praktisch nieuw is. De kans dat hier averij was opgetreden is vrij klein. Ik hoop dat ze de vermiste slachtoffers nog terugvinden om hen een gepaste begrafenis te geven i.p.v. wachten tot ze vroeg of laat aanspoelen aan de kust.
Met citaat antwoorden